MEKYSKA, Jiří, Zoltan GALÁŽ, Katarína ŠAFÁROVÁ, Vojtěch ZVONČÁK, Jan MUCHA, Zdeněk SMÉKAL, Anežka ONDRÁČKOVÁ, Tomáš URBÁNEK, Jana Marie HAVIGEROVÁ, Jiřina BEDNÁŘOVÁ a Marcos FAÚNDEZ-ZANUY. Computerised Assessment of Graphomotor Difficulties in a Cohort of School-aged Children. Online. In 2019 11th International Congress on Ultra Modern Telecommunications and Control Systems and Workshops (ICUMT). Dublin, Irsko: IEEE, 2019, s. 1-6. ISBN 978-1-72815-763-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1109/ICUMT48472.2019.8970767.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Computerised Assessment of Graphomotor Difficulties in a Cohort of School-aged Children.
Autoři MEKYSKA, Jiří (203 Česká republika), Zoltan GALÁŽ (703 Slovensko), Katarína ŠAFÁROVÁ (703 Slovensko, garant, domácí), Vojtěch ZVONČÁK (203 Česká republika), Jan MUCHA (703 Slovensko), Zdeněk SMÉKAL (203 Česká republika), Anežka ONDRÁČKOVÁ (203 Česká republika), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí), Jana Marie HAVIGEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Jiřina BEDNÁŘOVÁ (203 Česká republika) a Marcos FAÚNDEZ-ZANUY (724 Španělsko).
Vydání Dublin, Irsko, 2019 11th International Congress on Ultra Modern Telecommunications and Control Systems and Workshops (ICUMT), od s. 1-6, 6 s. 2019.
Nakladatel IEEE
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00107995
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-72815-763-4
ISSN 2157-0221
Doi http://dx.doi.org/10.1109/ICUMT48472.2019.8970767
Klíčová slova anglicky computerised analysis; digitizer; graphomotor difficulties; graphomotor elements; machine learning; online handwriting
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 28. 4. 2020 21:49.
Anotace
Although graphomotor difficulties (GD) are present in up to 30 % of school-aged children, the field of GD diagnosis and assessment is not fully explored and several research gaps can be identified. This study aims to explore the impact of specific elementary graphomotor tasks analysis on the accuracy of computerised diagnosis and assessment of GD. We analysed seven basic graphomotor tasks from 76 children (assessed by special educational counsellors and using the handwriting proficiency screening questionnaire for children HPSQ–C). Employing a differential analysis, we observed that the most discriminative tasks are based on combined loops, sawtooth and small Archimedean spiral drawings. Features with the highest discrimination power quantify kinematics, especially in the vertical projection. Using a multivariate mathematical model, we were able to identify GD with 50 % sensitivity and 90% specificity, and to estimate the total score of HPSQ–C with 31 % error
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 21:27