2019
Brno czyta Brunona. Schulzowskie inspiracje w dziele Bohumila Hrabala
PALKOVÁ, Hana NelaZákladní údaje
Originální název
Brno czyta Brunona. Schulzowskie inspiracje w dziele Bohumila Hrabala
Název česky
Brno čte Bruna. Schulzovské inspirace v díle Bohumila Hrabala
Název anglicky
Brno reads Bruno. Schulzian inspirations in the work of Bohumil Hrabal
Autoři
PALKOVÁ, Hana Nela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
DRUGA JESIEŃ, 19.–20. 11. 2019, Drohobyč, Ukrajina, 2019
Další údaje
Jazyk
polština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Ukrajina
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00112319
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Bruno Schulz; Bohumil Hrabal; Anna Csillag; Kniha-Autentik; šlemílové; pábitelé; geniální epocha; sanatorium na věčnosti
Klíčová slova anglicky
Bruno Schulz; Bohumil Hrabal; Anna Csillag; Book-Authentic; shlemiels; palaverers; brillant epoche; sanatorium under the sign of the hourglass
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 4. 3. 2020 10:47, Mgr. et Mgr. et Mgr. Hana Nela Palková, Ph.D.
V originále
Autorka w swoim wykładzie poddaje analizie schulzowskie inspiracje w dziele Bohumila Hrabala, które nie zostały dotychczas w kontekście czeskiej bohemistyki i badań nad dzielem Hrabala nigdy uwzględnione. Na początku pokazuje, jak decydujący wpływ wywarł Hrabal-czytelnik na wprowadzenie dziela Schulza do czeskiego kontekstu i na zamieszkaniu w nim. Schulzowskie inspiracje analizuje na podstawie trylogii Hrabala, na którą składają się Postrzyżyny, Taka piękna żałoba oraz Skarby świata całego, a mianowicie na poziomie kilku motywów kluczowych: topos Anny Csillag i włosów kobiecych jako symbolu starej Austrii, motyw Księgi-Autentyku w stosunku do ojca-sofera świętych zwojów oraz porównanie szlemielów Schulza z pabitelami Hrabala i semantyczne przesunięcie znaczenia Księgi i szlemielów/pabiteli na osi profanum-sacrum. Porównuje również fascynacje ojca wynalazkami nowoczesnej techniki, genialną epokę dzieciństwa syna, jak też motyw eksperymentów z czasem w domie spokojnej starości-sanatorium pod klepsydrą. Celem wykładu nie jest wyczerpanie tematu oraz podanie jednoznacznych odpowiedzi, raczej podsuwa pod uwagę czytelnika wybrane najbardziej oczywiste wątki, otwierając w ten sposób nowy kontekst schulzowski.
Česky
Autorka ve své přednášce analyzuje téma schulzovských inspirací v díle Bohumila Hrabala, které nebyly v kontextu české bohemistiky při bádání nad Hrabalovým dílem dosud nikdy zohledněny. Na počátku ukazuje, jak zásadní vliv měl Hrabal-čtenář na uvedení Schulzova díla do českého kontextu a zabydlení se v něm. Schulzovské inspirace analyzuje na základě Hrabalovy trilogie Postřižiny, Krasosmutnění a Harlekýnovy milióny, a sice v rovině několika stěžejních motivů: topos Anny Csillag a ženských vlasů jako symbolu starého Rakouska-Uherska, motiv Knihy-Autentiku ve vztahu k otci-soferovi posvátných svitků či komparace Schulzových šlemílů s Hrabalovými pábiteli a sémantický přesun významu Knihy i šlemílů/pábitelů na ose profanum-sacrum. Dále srovnává otcovu fascinaci výdobytky moderní techniky, synovu geniální epochu dětství, jakož i motiv experimentů s časem v domově důchodců-sanatoriu na věčnosti. Přednáška si neklade za cíl vyčerpat téma či přinést jednoznačné odpovědi, spíše podsouvá posluchači vybrané nejočividnější motivy k úvaze, otevírajíc tak nový schulzovský kontext.
Anglicky
In her lecture, the author analyzes the theme of Schulzian inspirations in the work of Bohumil Hrabal, which have never been taken into account in the context of Czech Bohemistics when researching Hrabal's work. At the beginning she shows how fundamentally Hrabal-reader had on putting Schulz's work in the Czech context and settling in it. Schulzian inspirations are analyzed on the basis of Hrabal's Trilogy Cutting It Short, Beautiful Sadness and Harlequin's Millions, on the level of several key motifs: Anna Csillag's topos and women's hair as a symbol of old Austria-Hungary, Book-Authentic motif in relation to the father-sofer of the sacred scrolls, comparision of Schulz's schlemiels with Hrabal's palaverers and the semantic shift of the meaning of the Book and the schlemiels/palaverers on the profanum-sacrum axis. Furthermore, she compares father's fascination with the achievements of modern technology and son's brilliant epoch of childhood, as well as the motive of experiments with time in a retirement home-sanatorium under the sign of the hourglass. The lecture does not aim to exhaust the topic or provide clear answers, rather it gives the listeners the most obvious motives for reflection, opening up a new Schulz context.
Návaznosti
MUNI/A/1078/2018, interní kód MU |
|