Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{1603078, author = {Šíp, Radim}, address = {Brno}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9378-2019}, edition = {1.}, keywords = {cognitive landscape; school system; education; philosophy of education; sociology of education}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-9377-5}, publisher = {Masarykova univerzita}, title = {Proč školství a jeho aktéři selhávají: Kognitivní krajiny a nacionalismus}, url = {https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1434}, year = {2019} }
TY - BOOK ID - 1603078 AU - Šíp, Radim PY - 2019 TI - Proč školství a jeho aktéři selhávají: Kognitivní krajiny a nacionalismus VL - neuveden PB - Masarykova univerzita CY - Brno SN - 9788021093775 KW - cognitive landscape KW - school system KW - education KW - philosophy of education KW - sociology of education UR - https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1434 L2 - https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1434 N2 - Monografie analyzuje stav nejen českého školství. V úvodu autor stanovuje své teoretická východiska (pragmatismus, situační epistemologie) a metodologické nástroje a práce s nimi (ideální typ, sloh myšlení a jednání). Východiska a nástroje využívá v třech následujících analýzách. V první části autor analyzuje tři základní diskurzy současné pedagogiky a poukazuje na jejich neproduktivitu. V následující kapitole definuje roli filozofie jako kritického nástroje vědeckých disciplín a poté zkoumá tři přístupy pedagogické filozofie (patočkovská filozofie výchovy, liessmanovský tradicionalismus a boj proti neoliberalismu). Autor zde dokládá, že tyto přístupy selhávají díky své tradiční orientaci na minulost a inherentní elitářství. V poslední - nejvýznamnější - části autor vysvětluje vztah moderního školství k nacionalismu. Na základě nejnovějších zjištění neurobiologie a kognitivních věd druhé generace vykládá pojem kognitivní krajina jako prostředí, ve kterém jedině může docházet k autonomnímu vzdělávání a výchově. A nakonec ukazuje, že racionalita instituce moderní státní školy systémově rozkládá kognitivní krajiny svých žáků. Díky tomuto inherentnímu nastavení je daná instituce v permanentní krizi. V závěru na základě výpovědí aktéru školního vzdělávání autor navrhuje změny, které povedou k pákovým efektům, prostřednictvím nichž začne proces proměny instituce školy. ER -
ŠÍP, Radim. \textit{Proč školství a jeho aktéři selhávají: Kognitivní krajiny a nacionalismus}. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 471 s. ISBN~978-80-210-9377-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9378-2019.
|