J 2019

Shaping the Slovak Identity and the Manifestation Thereof in the Social Iconosphere. The Case of the Slovak National Museum

VÁCLAVÍK, David

Základní údaje

Originální název

Shaping the Slovak Identity and the Manifestation Thereof in the Social Iconosphere. The Case of the Slovak National Museum

Název česky

Vytváření slovenské identity a její projevy v sociální ikonosféře

Autoři

VÁCLAVÍK, David (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Historická sociologie, Praha, 2019, 1804-0616

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00108010

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000501575300003

Klíčová slova česky

Slovenské národní muzeum; národní identita; diskurzivní analýza; nacionalismus; náboženství

Klíčová slova anglicky

Slovak National Museum; national identity; discursive analysis; nationalism; religion

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2020 21:52, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

The article deals with the role of the National Museum in the process of creating a Slovak national identity. It focuses mainly on the specifics that were associated with the establishment of the Slovak National Museum as an institution. These were closely related to the complicated history of the formation of Slovak national consciousness in the 19th and 20th centuries. It also focuses on analyzing the architecture of the main buildings of the Slovak National Museum and its connection with the concept of the museum as an educational, public, and political institution. Finally, it analyzes two important permanent collections – historical and ethnographic. At the same time, attention is paid to the role played by the well-known conceptualizations of the Slovak nation.

Návaznosti

GA18-11345S, projekt VaV
Název: Ateismus, volnomyšlenkářství a sekularizace v zemích střední a východní Evropy ve 20. a 21. století (Akronym: Ateismus)
Investor: Grantová agentura ČR, Ateismus ve střední a východní Evropě

Přiložené soubory

HS-43-version1-hs_2_2019_vaclavik.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru