DREXLEROVÁ, Anna, Klára ŠEĎOVÁ a Martin SEDLÁČEK. The relationship between grading and teacher judgment. Journal of pedagogy / Pedagogický časopis. Versita, 2019, roč. 10, č. 2, s. 9-35. ISSN 1338-1563. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2478/jped-2019-0005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The relationship between grading and teacher judgment
Autoři DREXLEROVÁ, Anna (203 Česká republika, domácí), Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of pedagogy / Pedagogický časopis, Versita, 2019, 1338-1563.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00108033
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.2478/jped-2019-0005
Klíčová slova anglicky Grading; teacher judgment; student performance; effort; communicativeness; aptitude
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 28. 4. 2020 21:52.
Anotace
The paper presents two studies examining the interrelation of grading and teacher judgment. Study 1 revealed the structure of teacher judgment two teachers and their classes, based on data from long-term ethnographic research. Through inductive analysis of teacher statements about students, four criteria by which teachers judge their students were identified: performance, aptitude, effort, and communicativeness. Using quantitative data from 639 students and 32 teachers, Study 2 explored the relationship between the criteria for teacher judgment identified in Study 1 and the grade assigned to a particular student. Evaluation questionnaires that teachers completed about their students were used. All four criteria identified in Study 1 positively correlated with the grade, but as the multiple linear regression analysis showed, the final grade was most influenced by the category of performance. However, a teacher’s perception of a student’s performance did not always fully align with their performance as measured by a standardized test.
Návaznosti
GA17-03643S, projekt VaVNázev: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 16:01