GÖRZIG, Anke, Marie BEDROŠOVÁ a Hana MACHÁČKOVÁ. Do Stereotypes of Mental and Developmental Disorders Predict Bystander Intentions in Cyberbullying? An Application of the Stereotype Content Model. International Journal of Developmental Science. IOS Press, 2019, roč. 13, 3-4, s. 83-95. ISSN 2192-001X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3233/DEV-190270.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Do Stereotypes of Mental and Developmental Disorders Predict Bystander Intentions in Cyberbullying? An Application of the Stereotype Content Model
Autoři GÖRZIG, Anke, Marie BEDROŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání International Journal of Developmental Science, IOS Press, 2019, 2192-001X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50802 Media and socio-cultural communication
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/19:00112435
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.3233/DEV-190270
Klíčová slova anglicky Cyberbullying; bystanders; stereotypes; discrimination; mental health; experiment
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D., učo 110415. Změněno: 2. 7. 2020 13:55.
Anotace
It was investigated whether different types of mental or developmental disorders (MDD) would be rated differently in terms of stereotypic perceptions and behavioral tendencies and whether these effects of stereotypes on behaviors would be mediated via emotional responses in line with the Stereotype Content Model (SCM). Furthermore, an experimental investigation sought to ascertain whether predictions about behavioral intentions of bystanders in a cyberbullying scenario towards a victim with MDD could be derived from the general behavioral tendencies as predicted by the SCM. Two-hundred-forty-eight undergraduate students (62% female) aged 18–35 (M = 22.5) were randomly allocated to one of five conditions (anxiety, depression, schizophrenia, Asperger's, or control). Stereotypes, emotional, and behavioral responses, as well as bystander intentions were assessed. Results largely confirmed the general application of the SCM to MDD; however, this was not the case for bystander intentions in cyberbullying. Implications for the application of the SCM and methodological considerations are discussed.
Návaznosti
MUNI/A/1204/2018, interní kód MUNázev: Aktuální problémy mediálního výzkumu IV
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální problémy mediálního výzkumu IV, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/E/1347/2017, interní kód MUNázev: Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online
Investor: Masarykova univerzita, Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online, Podpora zvýšení kvality vynikajících výsledků
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 10:27