k 2019

Využití ICT ve výuce lékařské terminologie

POŘÍZKOVÁ, Kateřina a Libor ŠVANDA

Základní údaje

Originální název

Využití ICT ve výuce lékařské terminologie

Název anglicky

The use of ICT in teaching medical terminology

Autoři

POŘÍZKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Libor ŠVANDA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Setkání jazykových ústavů lékařských fakult v ČR a SR, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14640/19:00112514

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

lékařská terminologie; korpusová lingvistika; ICT

Klíčová slova anglicky

medical terminology; corpus linguistics; ICT
Změněno: 17. 1. 2020 13:54, Mgr. Kateřina Pořízková, Ph.D.

Anotace

V originále

V první části příspěvku byly demonstrovány příklady uplatnění metodologie korpusové lingvistiky při tvorbě výukových materiálů předmětu lékařské terminologie, které reflektují reálné a v této oblasti frekventované jazykové jevy. Konkrétně se jednalo o návod, jak provést základní elektronické zpracování korpusu pro účely jazykové analýzy na rovině slovotvorné (tabulkový procesor Excel) a rovině výstavby víceslovných termínů s využitím korpusového manažeru Sketch Engine. V druhé části následovalo představení praktických ukázek využití aplikace Socrative jako efektivního nástroje pro aktivizaci studentů při práci s autentickou lékařskou dokumentací v hodině.

Anglicky

In the first part of the presentation, examples of the application of corpus linguistics methodology in teaching medical terminology was demonstrated. Specifically, it was a guide how to build an electronic corpus for the purpose of word-form analysis (using Excel) and how to observe the context of specific terms (using the Sketch Engine corpus manager). The second part focused on practical demonstrations of using Socrative as an effective tool for activating students when working with authentic medical records.