k 2019

Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století

ŠIMÁNĚ, Michal a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století

Název anglicky

Between Authoritarian and Democratic Regime : Historical Milestones of the Primary Education in Czechoslovakia during the Second Half of the 20th Century

Autoři

ŠIMÁNĚ, Michal (203 Česká republika) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

27. ročník konference České asociace pedagogických výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. září 2019, Liberec, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00108066

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Základní školy; Československo; dějiny školství; makro- a mikrohistorie; soudobé dějiny; orální historie

Klíčová slova anglicky

Primary schools; Czechoslovakia; history of education; macro- and microhistory; comtemporary history; oral history

Štítky

Změněno: 26. 3. 2020 10:21, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je zmapovat dějiny československého základního školství ve druhé polovině 20. století. Téma přitom uchopí ve dvou základních rovinách. První rovina výkladu se zaměří na makrohistorické milníky, které měly zcela zásadní dopad na život společnosti i na oblast školství. Druhou rovinu výkladu tvoří mikrohistorie, kde lze ukázat, jak mnohovrstevnatá byla realita života učitelů v Československu ve zkoumaném období.

Anglicky

In the article, the authors will, therefore, focus on the history of Czechoslovak primary education during the second half of the 20th century, approaching the topic on the two basic levels. The first level of interpretation focuses on macro-historical milestones that have had a crucial impact on the society‘s life as well as on the education. The second level of interpretation is devoted to microhistory. On this level, it is possible to demonstrate how multi-layered and difficult the reality of life of teachers in Czechoslovakia during the reviewed period was.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství