ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study. In Education in Totalitarian Ideologies of the 20th Century (Výchova a vzdelávanie v totalitných ideológiách 20. storočia), Smolenice, 17 – 18 October 2019. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study
Název česky Možnosti výzkumu základního a středního odborného školství socialistickém Československu – zdroje poznání a jejich studium
Autoři ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika).
Vydání Education in Totalitarian Ideologies of the 20th Century (Výchova a vzdelávanie v totalitných ideológiách 20. storočia), Smolenice, 17 – 18 October 2019. 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00108071
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky primary school education; secondary technical school education; socialist Czechoslovakia; oral history; methodology
Klíčová slova anglicky základní školství; střední odborné školství; socialistické Československo; orální historie; metodologie
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 26. 3. 2020 09:50.
Anotace
The main objective of this paper is to describe and explain availability and information value of resources mediating understanding the history of primary and secondary technical school education in the socialist Czechoslovakia, in the former South Moravia region. The other objectives include exploring acquisition and analysis of selected types of resources including oral-history resources. The paper will also present our own data, i.e. interviews with teacher narrators who taught at primary and secondary technical schools during the socialist Czechoslovakia. We will focus on some methodological issues in oral history such as how to ask questions, how to deal with the narrators going silent or clashes between narrators’ memories and information from official sources.
Anotace česky
Cílem příspěvku je proto popsat a vysvětlit dostupnost a informační hodnotu zdrojů poznání minulosti základního a středního odborného školství v socialistickém Československu, a to na území dřívějšího Jihomoravského kraje. K dalším cílům příspěvku patří rovněž způsoby získávání i analýzy vybraných typů zdrojů včetně orálně-historických pramenů. V příspěvku budeme pracovat i s vlastními daty, tedy s rozhovory s učiteli/pamětníky, kteří působili na základních a středních odborných školách v době socialistického Československa. Zaměříme se přitom na některé metodologické otázky metody orální historie, jako je například kladení otázek, „mlčení“ pamětníků či „kontrast“ vzpomínek s informacemi z oficiálních zdrojů.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaVNázev: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 13:31