k 2019

Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study

ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ

Základní údaje

Originální název

Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study

Název česky

Možnosti výzkumu základního a středního odborného školství socialistickém Československu – zdroje poznání a jejich studium

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika)

Vydání

Education in Totalitarian Ideologies of the 20th Century (Výchova a vzdelávanie v totalitných ideológiách 20. storočia), Smolenice, 17 – 18 October 2019. 2019

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00108071

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

primary school education; secondary technical school education; socialist Czechoslovakia; oral history; methodology

Klíčová slova anglicky

základní školství; střední odborné školství; socialistické Československo; orální historie; metodologie

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2020 09:50, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

The main objective of this paper is to describe and explain availability and information value of resources mediating understanding the history of primary and secondary technical school education in the socialist Czechoslovakia, in the former South Moravia region. The other objectives include exploring acquisition and analysis of selected types of resources including oral-history resources. The paper will also present our own data, i.e. interviews with teacher narrators who taught at primary and secondary technical schools during the socialist Czechoslovakia. We will focus on some methodological issues in oral history such as how to ask questions, how to deal with the narrators going silent or clashes between narrators’ memories and information from official sources.

Česky

Cílem příspěvku je proto popsat a vysvětlit dostupnost a informační hodnotu zdrojů poznání minulosti základního a středního odborného školství v socialistickém Československu, a to na území dřívějšího Jihomoravského kraje. K dalším cílům příspěvku patří rovněž způsoby získávání i analýzy vybraných typů zdrojů včetně orálně-historických pramenů. V příspěvku budeme pracovat i s vlastními daty, tedy s rozhovory s učiteli/pamětníky, kteří působili na základních a středních odborných školách v době socialistického Československa. Zaměříme se přitom na některé metodologické otázky metody orální historie, jako je například kladení otázek, „mlčení“ pamětníků či „kontrast“ vzpomínek s informacemi z oficiálních zdrojů.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství