J 2019

Metodologičeskoje značenije issledovanija sakraľnogo i sekuľarnogo v českoj literature 20-40-ch gg. XX veka

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

Metodologičeskoje značenije issledovanija sakraľnogo i sekuľarnogo v českoj literature 20-40-ch gg. XX veka

Název česky

Metodologický význam zkoumání sakrality a sekularity v české literatuře 20.-40. let 20. století

Název anglicky

The Methodological Significance of the Study of the Sacral and the Secular in the 1920-1940s Czech Literature

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Philologia Rossica, Hradec Králové, 2019, 2694-8826

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00112541

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Postsekularismus; levicový avantgardismus; katolická moderna (katolický modernismus; protektorátní próza; spodní proud společných míst v poetice; blízké poetologické principy; náboženská symbolika

Klíčová slova anglicky

Postsecularism; leftist avantgardism; Catholic modernism; „Protectorate“ prose; hidden topoi in poetics; close poetological principles; religious symbolism

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2020 09:49, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Avtor nastojaščej staťji analizirujet vzajimootnošenija češskogo i, častično, slovackogo literaturnogo avangardizma i katoličeski orientirovannoj literatury v mežvojennoj Čechoslovakii 20-40-ch gg. XX. veka, obnaruživajet ne toľko rezkije otličija, no i obščije mesta, podspudnyje tečenija, svjazyvajuščije vojedino poetiku i daže idejnyje istočniki obojich napravlenij, k kotorym prinadležat češskij poetizm i sjurrealizm, katoličeskij modernizm i tak nazyvajemaja protektoratnaja proza, nachoďaščajasja začastuju pod vlijanijem poetiki ekspresionizma; imenno Brno v 20-e i 30-e gody XX veka bylo centrom etogo napravlenija v literature i v teatre. Podspudnyje svjazi na poverchnosti protivopoložnych chudožestvennych javlenij predstavľajut soboj sostavnuju časť postsekuľarizma, predpolagajemogo choťa by fragmentarnyje vozvraščenija k religioznym istokam, vkľučaja i poetologičeskije principy strojenija chudožestvennogo proizvedenija. Staťja učityvajet proizvedenija češskich poetistov i sjurrealistov, v tom čisle Vitezslava Nezvala, Konstantina Bibla, Jaroslava Sejferta, Jirži Voľkera, Františeka Galasa, so storony avangardistov, Jakuba Demla, Jaroslava Durycha, Jana Zagraničeka, Egona Gostovskogo, Jaroslava Gavličeka i Jana Čep, v to vremja takže i Jana Drdy i Vaclava Ržezača iz lagerja katoličeskogo modernizma i protektoratnoj psichologičeskoj prozy.

Česky

Autor přítomné stati analyzuje vzájemné vztahy české a částečně i slovenské literární avantgardy a katolicky orientované literatury v meziválečném Československu 20.-40. let 20. století a přitom odhaluje nejen výrazné rozdíly. ale i společná místa, spodní proudy, které spojují v jeden celek poetiku a dokonce ideové prameny obou směrů, k nimž patří český poetismus a surrealismus, katolická moderna a tzv. protektorátní próza, která byla často ovlivňována poetikou expresionismu; zvláště Brno bylo centrem tohoto směru v literatuře a divadle. Podpovrchové spoje navenek protikladných uměleckých jevů jsou součástí postsekularismu, předpokládajícího byť alespoň fragmentární návraty k náboženským pramenům včetně poetologických zásad výstavby uměleckých děl. Stať bere v úvahu díla českých poetistů a surrealistů, včetně Vítězslava Nezvala, Konstantina Biebla, Jaroslava Seiferta, Jiřího Wolkra, Františka Halase za avantgardisty a Jakuba Demla, Jaroslava Durycha, Jana Zahradníčka, Egona Hostovského, Jaroslava Havlíčka a Jana Čepa, v té době také Jana Drdy a Václava Řezáče z tábora katolického modernismu a protektorátní psychologické prózy.