k 2019

Oratoria určená k provádění u Božího hrobu v českých zemích a Rakousku v 18. století a případ Zelenka

PERUTKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Oratoria určená k provádění u Božího hrobu v českých zemích a Rakousku v 18. století a případ Zelenka

Název anglicky

Oratorios performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the eighteenth century and the case of Zelenka

Autoři

PERUTKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ZELENKA CONFERENCE 2019, 18.10.2019, Praha, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00112573

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Zelenka; Praha; jezuité; sepolkro; 18. století; duchovní hudba

Klíčová slova anglicky

Zelenka; Prague; Jesuits; sepolcro; 18th century; sacred music

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2020 15:52, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Příspěvek je věnován specifické formě oratorií, která byla určena k provozování ve Svatém týdnu u Božího hrobu. Tato forma, velmi oblíbená u císařského dvora v leopoldinské Vídni, našla v 18. století široké uplatnění především v mnohých mužských i ženských duchovních komunitách, u některých aristokratů, a konečně pak v některých farních kostelích. Pro výzkum je určující funkční hledisko, symbolicky určené místem a účelem provedení. Proto je pro tato díla používán pojem sepolkro. Na několika příkladech budou ukázány typy námětů, které se v sepolkrech objevovaly, a rovněž transfer konkrétních děl či libret a možnosti scénického ztvárnění. Do tohoto širokého rámce budou zasazena díla Jana Dismase Zelenky určená k provedení u Božího hrobu.

Anglicky

The review will focus on specific form of oratorios intended for performances during the Holy Week at the holy sepulchre. This form, originally popular at the Viennese court during the reign of Emperor Leopold I., was abundantly performed in the first half of the 18th century in many religions orders, in several noble families and also in parish churches. The functional point of view, symbolically defined by the place and purpose of the performance, plays a decisive role in further research of this phenomenon. From the symbolic setting is therefore derived the term sepolcro that is used for all mentioned compositions. Apart from terminological tasks, the paper focuses on clients who requested sepolcri for their personal performance, and form of the compositions and language. Types of subjects used in sepolcri, the transfer of specific works or librettos, and the ways of possible stage performances will be presented on several examples as well. Finally, Jan Dismas Zelenka's compositions written for performances by the holy sepulchre will be inserted in this broad framework.

Návaznosti

MUNI/A/1038/2018, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty