2019
Informační bezpečnost žáků základních škol : lekce v knihovnách
KOVÁŘOVÁ, PavlaZákladní údaje
Originální název
Informační bezpečnost žáků základních škol : lekce v knihovnách
Název anglicky
Information Safety of Primary School Pupils : lessons in Libraries
Autoři
KOVÁŘOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 261 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, č. 489, 2019
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50803 Information science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00112607
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-9270-9
Klíčová slova česky
akční výzkum; digitální stopy; informační bezpečnost; informační gramotnost; knihovny; vzdělávání
Klíčová slova anglicky
action research; digital footprints; education; information literacy; information safety; libraries
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 4. 2020 18:41, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Bezpečné chování doplněné technickými a právními nástroji je základem ochrany proti informačním útokům, se kterými se v současné informační společnosti setkáváme neustále. Bezpečnost v internetovém prostředí i při práci s neelektronickými informacemi je součástí primárního vzdělávání. Knihovny a další instituce mohou školy podpořit svou expertízou v práci s informacemi a lekcemi pro žáky. Monografie, kterou předkládáme čtenáři, představuje odborné vymezení obsahu a způsobu vzdělávání žáků základních škol, a nejen jich, v informační bezpečnosti včetně zdůvodnění jeho potřebnosti. Na teoretická východiska navazuje popis jejich praktického uchopení v podobě lekcí pro každý ročník základní školy. Koncepce výuky informační bezpečnosti byla formována pomocí akčního výzkumu, který během šesti let realizovala autorka ve spolupráci s různými školami a knihovnami.
Anglicky
Safe behaviour, complemented by technical and legal tools, is the basis for protection against information attacks that we are constantly experiencing in the current information society. Safety on the Internet and with non-electronic information is part of primary education. Libraries and other institutions can support schools in work with information and by lessons for pupils. This publication first presents in what topics, why and how not only primary school pupils should be educated in information safety. Practical processing of the theoretical background is described in the conception of lessons for each grade of primary school. It has been formed through action research, which the author has carried out over six years in collaboration with various schools and libraries.