NOVÁKOVÁ, Eva, Iva ČAPKOVÁ a Hana SCHENKOVÁ. VYUŽITÍ FOTOGRAFIE PRO ROZVOJ MATEMATICKÝCH PŘEDSTAV V MATEŘSKÉ ŠKOLE. Online. In K. Uličná, J. Ronková, J. Slezáková. ROZVOJ PREGRAMOTNOSTÍ V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ. Praha: PdF UK, 2019, s. 118-127. ISBN 978-80-7603-125-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název VYUŽITÍ FOTOGRAFIE PRO ROZVOJ MATEMATICKÝCH PŘEDSTAV V MATEŘSKÉ ŠKOLE
Název anglicky USE OF PHOTOGRAPHY FOR THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL IDEAS IN KINDERGARTEN
Autoři NOVÁKOVÁ, Eva, Iva ČAPKOVÁ a Hana SCHENKOVÁ.
Vydání Praha, ROZVOJ PREGRAMOTNOSTÍ V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ, od s. 118-127, 10 s. 2019.
Nakladatel PdF UK
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7603-125-8
Klíčová slova česky matematická pregramotnost; vnímání a organizace prostoru; fotografie; 2D a 3D modely reality;
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Eva Nováková, Ph.D., učo 233560. Změněno: 23. 3. 2020 21:05.
Anotace
V příspěvku prezentujeme zkušenosti získané při realizaci akčního výzkumu. Budoucí učitelka mateřské školy společně s učitelkou z praxe naplánovala, realizovala a za odborné podpory akademického pracovníka reflektovala své profesní jednání. Cílem bylo připravit soubor aktivit zaměřených na uzlové místo propojení geometrické komponenty matematické pregramotnosti v oblasti vnímání a organizace prostoru s konkrétní praxí. Realizaci jednotlivých aktivit reflektovat s využitím videozáznamu s potenciálním zařazením do vlastního profesního portfolia studentky. Jako výzkumný problém byla identifikována možnost uplatnit netradiční nástroj – sekvenci fotografií z dětem známého prostředí mateřské školy. Fotografie byly zaměřeny na objevování vztahu mezi 2D a 3D modely reality jako odrazu životní reality dětí i dospělých. Výzkum byl realizován ve dvou podobách využití fotografií: hledání vyfotografovaného předmětu v prostoru třídy, postižení vztahu celek – detail. Popis průběhu implementace a následná analýza aktivit ukázaly značný motivační potenciál daný neobvyklým charakterem činností. Zaměření na komplexnost (mezioborovost) dětských činností poskytlo prostor pro rozvíjení vnímání, poznávacích činností a fyzických manipulací.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000663, interní kód MUNázev: Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 6. 7. 2024 04:31