D 2019

VYUŽITÍ FOTOGRAFIE PRO ROZVOJ MATEMATICKÝCH PŘEDSTAV V MATEŘSKÉ ŠKOLE

NOVÁKOVÁ, Eva, Iva ČAPKOVÁ a Hana SCHENKOVÁ

Základní údaje

Originální název

VYUŽITÍ FOTOGRAFIE PRO ROZVOJ MATEMATICKÝCH PŘEDSTAV V MATEŘSKÉ ŠKOLE

Název anglicky

USE OF PHOTOGRAPHY FOR THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL IDEAS IN KINDERGARTEN

Autoři

NOVÁKOVÁ, Eva, Iva ČAPKOVÁ a Hana SCHENKOVÁ

Vydání

Praha, ROZVOJ PREGRAMOTNOSTÍ V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ, od s. 118-127, 10 s. 2019

Nakladatel

PdF UK

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7603-125-8

Klíčová slova česky

matematická pregramotnost; vnímání a organizace prostoru; fotografie; 2D a 3D modely reality;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2020 21:05, PhDr. Eva Nováková, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku prezentujeme zkušenosti získané při realizaci akčního výzkumu. Budoucí učitelka mateřské školy společně s učitelkou z praxe naplánovala, realizovala a za odborné podpory akademického pracovníka reflektovala své profesní jednání. Cílem bylo připravit soubor aktivit zaměřených na uzlové místo propojení geometrické komponenty matematické pregramotnosti v oblasti vnímání a organizace prostoru s konkrétní praxí. Realizaci jednotlivých aktivit reflektovat s využitím videozáznamu s potenciálním zařazením do vlastního profesního portfolia studentky. Jako výzkumný problém byla identifikována možnost uplatnit netradiční nástroj – sekvenci fotografií z dětem známého prostředí mateřské školy. Fotografie byly zaměřeny na objevování vztahu mezi 2D a 3D modely reality jako odrazu životní reality dětí i dospělých. Výzkum byl realizován ve dvou podobách využití fotografií: hledání vyfotografovaného předmětu v prostoru třídy, postižení vztahu celek – detail. Popis průběhu implementace a následná analýza aktivit ukázaly značný motivační potenciál daný neobvyklým charakterem činností. Zaměření na komplexnost (mezioborovost) dětských činností poskytlo prostor pro rozvíjení vnímání, poznávacích činností a fyzických manipulací.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000663, interní kód MU
Název: Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání