2019
Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá
SYSLOVÁ, Zora a Lucie GRŮZOVÁZákladní údaje
Originální název
Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá
Název česky
Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá
Název anglicky
How the diversity of roles of the pre-school teacher projected into pre-servise education
Autoři
Vydání
Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách, od s. 99-106, 7 s. 2019
Nakladatel
Česká pedagogická společnost,
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
konstruktivismus, individualismus, role učitele, profil absolventa
Klíčová slova anglicky
Constructivism, individualism, pre-school teachers’ roles, graduate’s profile
Změněno: 29. 1. 2020 09:09, Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zamýšlí nad přípravným vzděláváním učitelů mateřských škol a jeho schopností rozvíjet profesní dovednosti studentů směřující k naplňování rolí učitele mateřské školy. Autorky vychází ze současného pedagogického paradigmatu, standardů učitele mateřské školy Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity a aktuálních zákonných požadavků. S oporou o profesiogram učitele mateřské školy (Burkovičová, 2012) vyvodily role učitele (Syslová, 2017). Tyto role se staly kritérii pro analýzu standardů studentů oboru Učitelství pro mateřské školy na PdF MU. Zjištění přinesla informace o tom, že stávající standardy studenta tohoto oboru odpovídají požadovaným rolím učitele. Vyvstává však otázka kvality procesů rozvoje profesních dovedností a jejich ověřování.
Anglicky
The paper is reflecting the pre-service training on the tertiary level regarding the abilities thereof to enable students of pre-school education to fulfil their pre-school teachers’ roles. We base the text upon the current paradigm of education, pre-school teacher standards and legal requirements. We proposed the roles of the pre-school teacher (Syslová, 2017) from the so-called “profesiogram” of pre-school teachers (Burkovičová, 2012). These roles became the criteria for the standards analysis in the study programme for pre-school teachers at the Faculty of Education at Masaryk University. The findings confirmed that the standards for students of the above stated study programme corresponded with the required roles of the pre-school teacher. There is still the pending question of quality of the processes in developing professional skills and the verification thereof.