D 2019

Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá

SYSLOVÁ, Zora a Lucie GRŮZOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá

Název česky

Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá

Název anglicky

How the diversity of roles of the pre-school teacher projected into pre-servise education

Vydání

Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách, od s. 99-106, 7 s. 2019

Nakladatel

Česká pedagogická společnost,

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

konstruktivismus, individualismus, role učitele, profil absolventa

Klíčová slova anglicky

Constructivism, individualism, pre-school teachers’ roles, graduate’s profile
Změněno: 29. 1. 2020 09:09, Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zamýšlí nad přípravným vzděláváním učitelů mateřských škol a jeho schopností rozvíjet profesní dovednosti studentů směřující k naplňování rolí učitele mateřské školy. Autorky vychází ze současného pedagogického paradigmatu, standardů učitele mateřské školy Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity a aktuálních zákonných požadavků. S oporou o profesiogram učitele mateřské školy (Burkovičová, 2012) vyvodily role učitele (Syslová, 2017). Tyto role se staly kritérii pro analýzu standardů studentů oboru Učitelství pro mateřské školy na PdF MU. Zjištění přinesla informace o tom, že stávající standardy studenta tohoto oboru odpovídají požadovaným rolím učitele. Vyvstává však otázka kvality procesů rozvoje profesních dovedností a jejich ověřování.

Anglicky

The paper is reflecting the pre-service training on the tertiary level regarding the abilities thereof to enable students of pre-school education to fulfil their pre-school teachers’ roles. We base the text upon the current paradigm of education, pre-school teacher standards and legal requirements. We proposed the roles of the pre-school teacher (Syslová, 2017) from the so-called “profesiogram” of pre-school teachers (Burkovičová, 2012). These roles became the criteria for the standards analysis in the study programme for pre-school teachers at the Faculty of Education at Masaryk University. The findings confirmed that the standards for students of the above stated study programme corresponded with the required roles of the pre-school teacher. There is still the pending question of quality of the processes in developing professional skills and the verification thereof.