2019
Závazná stanoviska k řízením podle stavebního zákona z hlediska nakládání s odpady
JAKL, ŠtěpánZákladní údaje
Originální název
Závazná stanoviska k řízením podle stavebního zákona z hlediska nakládání s odpady
Název česky
Závazná stanoviska k řízením podle stavebního zákona z hlediska nakládání s odpady
Název anglicky
Binding Opinions on the Construction Proceedings Regarding the Waste Management
Autoři
JAKL, Štěpán
Vydání
Brno, COFOLA 2019 Část VII. Dotčené orgány a formy jejich činnosti při výkonu veřejné správy, od s. 75-86, 2019
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
ISBN
978-80-210-9421-5
Klíčová slova česky
závazné stanovisko, stavební a demoliční odpad.
Klíčová slova anglicky
binding opinion, construction and demolition waste
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2020 21:56, Mgr. Štěpán Jakl
V originále
Od 1. ledna 2018 vstoupila v účinnost, vedle řady dalších změn vyvolaných novelou stavebního zákona, změna § 79 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech. Tato novela změnila dosavadní vydávání vyjádření obecního úřadu obce s rozšířenou působností k územnímu a stavebnímu řízení z hle-diska nakládání s odpady na vydávání závazného stanoviska. Nicméně došlo k chybě v textu, a závazné stanovisko z hlediska nakládání s odpady má být vydáváno pro každé řízení podle stavebního zákona. To vedlo v průběhu roku 2018 k tomu, že pracovníci obecních úřadů s rozšířenou působností, kteří se věnují agendě odpadového hospodářství, v řadě obcí nevykonávali jinou správní agendu. Zároveň to na řadě míst vedlo k výraznému prodlou-žení řízení podle stavebního zákona. Cílem příspěvku je upozornit, že při úvaze o budoucí právní úpravě, by nemělo dojít pouze k opravě textu tak, aby se nevztahoval na všechna řízení podle stavebního zákona. Uvedený výčet řízení nedává z hlediska nakládání s odpady smysl. Tato řízení se nakládání s odpady příliš nedotýkají, pokud se netýkají přímo zařízení určeného pro nakládání s odpady. Zároveň ve výčtu chybí například povolení odstranění stavby, protože největší množství stavebních a demoličních odpadů vzniká při odstranění stavby. Další možností, která by mohla výrazně přispět k zrychlení řízení podle stavebního zákona je nahrazení vydávání závazných stanovisek z hlediska nakládání s odpady jednoznačnými pravidly pro postup při odstraňování staveb, který by zajistil, že vznikající odpady bude možné znovu používat nebo recyklovat.
Anglicky
1 January 2018, the amendment to Article 79 (4) of Act No. 185/2001 Coll. came in to the force. This amendment changed the previous opinion of the municipal authority with extended competence on the construc-tion proceedings regarding the waste management for the binding opinion. There was an error in the text, and a binding opinion on waste management is to be issued for each procedure under the Construction Act. This led, in the course of 2018, to the fact that the staff of the municipalities with extended competence dealing with the waste management agenda did not run a differ-ent administrative agenda in a number of municipalities. In the same time, it has led to a considerable extension of proceedings under the Construction Act. The aim of the paper is to stress out, that the future legislation, should not only correct the text so as not to apply to all proceedings under the con-struction Act. The procedures listed in the Article 79 (4) are not so important regarding the production of waste unless they are directly related to waste management facilities. At the same time, the list does not include the permit for the removal of the building even the largest amount of construction and demolition waste is generated by the removal of the building. Another option that could contribute to speeding up proceedings under the Construction Act is replacing the issue of binding opinion regarding the waste management with clear rules for the demolition procedure, which would ensure that the resulting waste can be reused or recycled.