D 2019

Modes of persuasion in corporate annual reports: interplay of ethos, logos and pathos

VOGEL, Radek

Základní údaje

Originální název

Modes of persuasion in corporate annual reports: interplay of ethos, logos and pathos

Název česky

Přesvědčovací apely ve firemních výročních zprávách: souhra etosu, logosu a patosu

Autoři

Vydání

1. vyd. Toruń, Dimensions of institutional communicative space, od s. 61-76, 16 s. 2019

Nakladatel

Wydawnictwo Adam Marszalek

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60202 Specific languages

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

výroční zpráva; důvěryhodnost; korporátní sféra; korpus; odbornost; persvaze; přesvědčování; persvazivní potenciál; přesvědčovací síla; pozitivní lexikumikum; reputace; strategie

Klíčová slova anglicky

annual report; business; corpus; credibility; expertise; persuasion; persuasive force; persuasive potential; positive lexis

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 24. 2. 2020 11:16, Mgr. Radek Vogel, Ph.D.

Anotace

V originále

Annual reports of companies and institutions represent a specific type of persuasive institutional discourse, characterised by its emphasis on conveying credible, reliable, well-structured, objective and accurate information to an organisation´s stakeholders. It is obvious that such inherently persuasive texts employ the Aristotelian rhetorical appeals of ethos and logos, whereas the third classical mode of persuasion, pathos, is not deemed to play an important role in professional discourse. This contribution claims that some genres of corporate annual reports, namely the relatively short letters from executives (Letter from a CEO, Chair´s Message, Chairman´s Statement, Letter from the President, Letter to Shareholders, etc.) contain an implicit or explicit emotional appeal, expression of beliefs and an attempt to arouse sympathy, which are constitutive components of pathos. Moreover, the use of pathos is not limited to the genre of letters from executives; annual reports also include success stories, vision statements, interviews with executives, employees, customers and clients, positive and optimistic headings, quotes and slogans, as well as attractive pictures and graphic layout. The aim of the paper is to demonstrate that effective persuasion in this specialised discourse is based on achieving balance between provision of reliable and systematically organised facts, communicating credentials, achievements and trustworthiness, and appeal to readers´ emotions. It looks into the characteristic linguistic correlates of all three modes of persuasion and their persuasive potential. The research was carried out on the subcorpus of English business documents, incorporated in the Corpus of English and Czech Specialised Discourses (CECSD) compiled at Masaryk University in 2017.

Česky

Výroční zprávy firem a institucí představují specifický typ persvazivního institucionálního diskurzu, jenž je charakterizován důrazem na podání důvěryhodné, spolehlivé, dobře strukturované, objektivní a přesné informace zainteresovaným subjektům organizace ("stakeholders"). Je zřejmé, že takové inherentně persvazivní texty využívají Aristotelovy rétorické apely étos a logos, zatímco třetí klasický apel, patos, není považován v odborném diskursu za významný. Tento příspěvek konstatuje, že některé žánry firemních výročních zpráv, jmenovitě poměrně krátká úvodní slova manažerů (Letter from a CEO, Chair´s Message, Chairman´s Statement, Letter from the President, Letter to Shareholders, atd.) obsahují implicitní či explicitní emocionální apel, vyjádření osobních postojů a pokusy získat sympatie, což jsou prvky patosu. Využití patosu navíc není omezeno na žánr úvodních slov; ve výročních zprávách jsou také zahrnuty úspěšné příběhy, vize, rozhovory s manažery, zaměstnanci, zákazníky a klienty, pozitivní a optimistické nadpisy, citáty a slogany, stejně jako atraktivní obrázky a grafické zpracování. Cílem tohoto článku je ukázat, že efektivní persvaze v tomto specializovaném diskursu je založena na dosažení rovnováhy mezi poskytnutím spolehlivých a systematických fakt, sdělením informací o kvalifikaci osob, úspěších firmy a komunikací důvěryhodnosti, a apelem na emoce čtenářů. Sleduje charakteristické jazykové koreláty všech tří persvazivních modů a jejich persvazivního potenciálu. Výzkum vycházel z subkorpusu anglických ekonomických textů v Korpusu anglických a českých specializovaných diskursů (CECSD) vytvořeného na Masarykově univerzitě roku 2017.

Návaznosti

GA17-16195S, projekt VaV
Název: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu

Přiložené soubory

Modes_of_pers__in_corp_ann_rep_PAPER_Pila_2018.docx
Požádat o autorskou verzi souboru