J 2021

Campaign like a girl? Gender and communication on social networking sites in the Czech Parliamentary election

HRBKOVÁ, Lenka a Alena MACKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Campaign like a girl? Gender and communication on social networking sites in the Czech Parliamentary election

Autoři

HRBKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Alena MACKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Information, Communication & Society, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis, 2021, 1369-118X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50802 Media and socio-cultural communication

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 5.054

Kód RIV

RIV/00216224:14230/21:00118724

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000513087400001

Klíčová slova česky

Kampaň; gender; komunikační styly; personalizace; interaktivita; sociální sítě

Klíčová slova anglicky

Campaign; gender; communication styles; personalization; interactivity; social networking sites

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 8. 2021 15:58, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

This study focuses on the communication styles of male and female candidates on Facebook during the 2017 parliamentary election campaign in the Czech Republic. It tests the assumption that female candidates engage in a more personal and interactive style of communication than male candidates. The Czech Republic provides a hard test of this hypothesis given that the electoral system poses weak incentives for candidates to run personal campaigns and the political culture exhibits strong gender stereotypes. We analyze the use of personalized content, technological disclosure, and interactivity in 1637 Facebook posts created by 227 candidates. The findings are in line with previous research and show that female candidates did not significantly differ from male candidates in the way they communicated on social networking sites (SNSs). The study extends our understanding of how communication styles are used in a political context. It suggests that politics presents a specific context which motivates politicians to pursue communication styles that overturn traditional stereotypes.

Návaznosti

GA18-15700S, projekt VaV
Název: Životopisy a výkon politiků v České republice a na Slovensku
Investor: Grantová agentura ČR, Biography and the Performance of Politicians in the Czech Republic and Slovakia
MUNI/A/1216/2017, interní kód MU
Název: Aktuální problémy mediálního výzkumu III
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální problémy mediálního výzkumu III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory

Campaign_like_a_girl.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru