2019
Myths and Traditions of Central European University Culture
FASORA, Lukáš a Jiří HANUŠZákladní údaje
Originální název
Myths and Traditions of Central European University Culture
Název česky
Mýty a tradice středoevropské univerzitní kultury
Autoři
Vydání
1., elektronické vyd. Brno, Praha, 248 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; 494, 2019
Nakladatel
Masaryk University Press & Karolinum
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
ISBN
978-80-210-9413-0
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-9413-2019
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 3. 5. 2021 12:16, PhDr. Lea Novotná
V originále
This publication aims to provide a cultural analysis of the university environment, where the main analytical tool is the concept of the “myth”, both as a cultural phenomenon linking academia’s present with its past, and as a Jungian archetype. The authors conceive of myths as firmly tied to symbols which abound in education, rituals, hierarchical symbols and various traditions. This book presents to American and West European readers the university culture of the so-called Humboldtian academic tradition, while focusing on the Czech higher education system that is compared to those of Germany, Poland, Austria and other countries. One significant aspect, therefore, is the characteristic of the Central European universities whose development in the 20th century was marked by discontinuity. This book mainly looks at academic culture from the position of the non-metropolitan universities which emerged in the 19th and 20th centuries. Although the authors have conceived of this book historically, they are also interested in the current issues, particularly in the dispute between the Humboldtian ideal and “academic capitalism”, the search for university unity within the framework of pressures to diversify, trends which weaken university freedoms, and the various forms of university administration. The authors have tried to inspire debate not only within historical circles, but also amongst those interested across the university community.
Česky
Publikace si klade za cíl kulturní analýzu univerzitního prostředí, přičemž jejím hlavním analytickým nástrojem je pojem „mýtus“. Autoři chápou mýtus jako kulturní jev spojující současnost akademické sféry s minulostí a jako archetyp ve smyslu psychologie Carla Gustava Junga. Mýtus je podle autorů pevně vázán na symboly, rituály, hierarchické znaky a tradice nejrůznějšího druhu. Kniha představuje americkému a západoevropskému čtenáři univerzitní kulturu vlastní tzv. humboldtovskému okruhu akademické tradice, přičemž v centru pozornosti stojí prostředí českého vysokého školství ve srovnání se situací v Německu, Polsku, Rakousku a dalších zemích. Významným aspektem je proto charakteristika středoevropských univerzit, které prošly ve 20. století diskontinuitním vývojem. Specifikem knihy je preference náhledu akademické kultury převážně z pozice ne-metropolitních vysokých škol vzniklých v 19. a 20. století. Autoři pojali svou knihu historicky, ale nebrání se významným aktualizacím. Zajímá je zejména rozpor mezi humboldtovským ideálem a „akademickým kapitalismem“, hledání univerzitní jednoty v rámci diverzifikačních tlaků, tendence k oslabování univerzitních svobod a různé podoby univerzitní samosprávy. Autoři se pokouší svou publikací vyvolat debatu nejen v historických kruzích, ale také u zájemců napříč univerzitní komunitou.