HOFMANOVÁ, Jiřina. Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968. In V. doktorandské sympozium, Katedra divadelních studií, FF MUNI. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968
Název česky Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968
Název anglicky Changes in discourse about A. P. Chekhov 1945-1968
Autoři HOFMANOVÁ, Jiřina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání V. doktorandské sympozium, Katedra divadelních studií, FF MUNI, 2019.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00112940
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky A. P. Čechov; V. V. Jermilov; 1945-1968; diskurz; ideologie; konstrukce osobnosti
Klíčová slova anglicky A. P. Chekhov; V. V. Jermilov; 1945-1968; discourse; ideology; framing of a personality
Změnil Změnila: Mgr. Jiřina Hofmanová, učo 382948. Změněno: 14. 2. 2020 14:24.
Anotace
V příspěvku Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968 autorka stručně představila vývoj vnímání osobnosti a díla A. P. Čechova v československém prostoru od druhé světové války do příjezdu vojsk Varšavské smlouvy. Pomocí analýzy knižních doslovů a předmluv, učebních textů, článků, studií či monografií věnovaných této osobnosti zmapovala nejčastěji užívané narativní strategie a filosofické koncepty. Vyplynuly tak různé varianty nazírání Čechova jako člověka, ale rovněž dobově zabarvené interpretace jeho her a povídek se vším, co potrhují i potlačují. Vzniklé hypotézy pak autorka porovnala s texty navázanými na konkrétní inscenace. V recenzích či programových statích a glosách se pokusila vysledovat podobnosti i nápadné odklony od převládajících myšlenkových konceptů, výkladů i slovní zásoby.
Anotace anglicky
In the paper called Changes in discourse about A. P. Chekhov 1945-1968 author focused primarily on the emergence of conceptualizing of Chekhov’s personality and his works in the czechoslovakian region between end of WWII and invasion of Warsaw Pact armies. She researched most often used narative strategies and philosophical concepts through analysis of forewords and epilogues, textbooks, papers, studies and monographies. This way she discovered slightly different points of view on Chekhov as human being and also communist era-based interpretations of his plays and short stories with all the things highlighted and things dissmissed. Then she compared arisen hypothesis with texts (review or programmes) about performances of Chekhov’s plays. In these she tried to find similarities and also distinctions from the main discourse at given time.
Návaznosti
MUNI/A/1164/2018, interní kód MUNázev: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 00:20