k 2019

Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968

HOFMANOVÁ, Jiřina

Základní údaje

Originální název

Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968

Název česky

Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968

Název anglicky

Changes in discourse about A. P. Chekhov 1945-1968

Autoři

HOFMANOVÁ, Jiřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

V. doktorandské sympozium, Katedra divadelních studií, FF MUNI, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00112940

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

A. P. Čechov; V. V. Jermilov; 1945-1968; diskurz; ideologie; konstrukce osobnosti

Klíčová slova anglicky

A. P. Chekhov; V. V. Jermilov; 1945-1968; discourse; ideology; framing of a personality
Změněno: 14. 2. 2020 14:24, Mgr. Jiřina Hofmanová

Anotace

V originále

V příspěvku Proměny čechovovského diskurzu 1945-1968 autorka stručně představila vývoj vnímání osobnosti a díla A. P. Čechova v československém prostoru od druhé světové války do příjezdu vojsk Varšavské smlouvy. Pomocí analýzy knižních doslovů a předmluv, učebních textů, článků, studií či monografií věnovaných této osobnosti zmapovala nejčastěji užívané narativní strategie a filosofické koncepty. Vyplynuly tak různé varianty nazírání Čechova jako člověka, ale rovněž dobově zabarvené interpretace jeho her a povídek se vším, co potrhují i potlačují. Vzniklé hypotézy pak autorka porovnala s texty navázanými na konkrétní inscenace. V recenzích či programových statích a glosách se pokusila vysledovat podobnosti i nápadné odklony od převládajících myšlenkových konceptů, výkladů i slovní zásoby.

Anglicky

In the paper called Changes in discourse about A. P. Chekhov 1945-1968 author focused primarily on the emergence of conceptualizing of Chekhov’s personality and his works in the czechoslovakian region between end of WWII and invasion of Warsaw Pact armies. She researched most often used narative strategies and philosophical concepts through analysis of forewords and epilogues, textbooks, papers, studies and monographies. This way she discovered slightly different points of view on Chekhov as human being and also communist era-based interpretations of his plays and short stories with all the things highlighted and things dissmissed. Then she compared arisen hypothesis with texts (review or programmes) about performances of Chekhov’s plays. In these she tried to find similarities and also distinctions from the main discourse at given time.

Návaznosti

MUNI/A/1164/2018, interní kód MU
Název: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty