Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
HANUŠOVÁ, Světlana a Tomáš KOHOUTEK. Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. In ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL II. 5. mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků. 2019. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách |
Název česky | Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách |
Název anglicky | Do they want to stay or leave? Novice teachers at Czech primary and lower secondary schols |
Autoři | HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL II. 5. mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků, 2019. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Vyžádané přednášky |
Obor | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14410/19:00108158 |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
Klíčová slova česky | začínající učitel; žáci; škola; vedení školy; kolegové |
Klíčová slova anglicky | novice teacher;pupils; school; leadership; colleagues |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnila: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Změněno: 25. 3. 2020 16:53. |
Anotace |
---|
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá i tzv. drop-out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Drop-outem jsou nejvíce ohroženi začínající učitelé. Příspěvek přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na vnější faktory ovlivňující rozhodnutí začínajících učitelů setrvat ve stávající škole či odejít. Výzkum proběhl v letech 2015-2017 v několika fázích, které zahrnovaly dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli. V příspěvku budou diskutovány faktory na úrovni interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů, širší kulturní, společenský a politický kontext). |
Anotace anglicky |
---|
One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The presentation discussed the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the objective determinants influencing the decision of the teachers whether to saty at the current school or leave it. The research was carried out in several phases in 2015-2017, and included a questionnaire survey and interviews with teachers.The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context). |
Návaznosti | |
---|---|
GA15-12956S, projekt VaV | Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů |
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů |
VytisknoutZobrazeno: 11. 10. 2024 17:54