2019
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
HANUŠOVÁ, Světlana a Tomáš KOHOUTEKZákladní údaje
Originální název
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Název česky
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Název anglicky
Do they want to stay or leave? Novice teachers at Czech primary and lower secondary schols
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL II. 5. mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků, 2019
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00108158
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
začínající učitel; žáci; škola; vedení školy; kolegové
Klíčová slova anglicky
novice teacher;pupils; school; leadership; colleagues
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2020 16:53, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá i tzv. drop-out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Drop-outem jsou nejvíce ohroženi začínající učitelé. Příspěvek přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na vnější faktory ovlivňující rozhodnutí začínajících učitelů setrvat ve stávající škole či odejít. Výzkum proběhl v letech 2015-2017 v několika fázích, které zahrnovaly dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli. V příspěvku budou diskutovány faktory na úrovni interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů, širší kulturní, společenský a politický kontext).
Anglicky
One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The presentation discussed the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the objective determinants influencing the decision of the teachers whether to saty at the current school or leave it. The research was carried out in several phases in 2015-2017, and included a questionnaire survey and interviews with teachers.The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context).
Návaznosti
GA15-12956S, projekt VaV |
|