p 2019

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

HANUŠOVÁ, Světlana a Tomáš KOHOUTEK

Základní údaje

Originální název

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Název česky

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Název anglicky

Do they want to stay or leave? Novice teachers at Czech primary and lower secondary schols

Autoři

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL II. 5. mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00108158

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

začínající učitel; žáci; škola; vedení školy; kolegové

Klíčová slova anglicky

novice teacher;pupils; school; leadership; colleagues

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2020 16:53, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Anotace

V originále

Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá i tzv. drop-out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Drop-outem jsou nejvíce ohroženi začínající učitelé. Příspěvek přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na vnější faktory ovlivňující rozhodnutí začínajících učitelů setrvat ve stávající škole či odejít. Výzkum proběhl v letech 2015-2017 v několika fázích, které zahrnovaly dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli. V příspěvku budou diskutovány faktory na úrovni interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů, širší kulturní, společenský a politický kontext).

Anglicky

One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The presentation discussed the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the objective determinants influencing the decision of the teachers whether to saty at the current school or leave it. The research was carried out in several phases in 2015-2017, and included a questionnaire survey and interviews with teachers.The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context).

Návaznosti

GA15-12956S, projekt VaV
Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů