a 2019

Doing Difference: Ethnomethodology, Discursive Psychology and Early Care

SLEZÁKOVÁ, Katarína

Základní údaje

Originální název

Doing Difference: Ethnomethodology, Discursive Psychology and Early Care

Autoři

SLEZÁKOVÁ, Katarína (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

ATGENDER Spring Conference 2019: Feminist Teaching Through Emotions, Feelings and Affects, 2019

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00108160

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

ethinicity; race; class; early care and education; ethnomethodology;

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2020 15:27, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

This paper focuses on cultural dimensions of class as formulated by parents and teachers regarding early care and education facilities, that are attended by their children or where they teach. Inspired by the approach of Christina Scharff, we combine ethnomethodology with discursive psychology to analyze the ways in which actors ´do difference´. We employ an intersectional approach, paying special attention to ethnicity/race, which allows us to examine how these categories intra-act. However, the entry point of analysis is class. The article draws on semi-structured interviews with parents and teachers and explores ways of ‘doing difference’ in two early care facilities: a private exclusive kindergarten, and kindergarten in an excluded area. This comparison enables us to see, how middle class operates as a normative category and recognize the agency of working-class actors.

Návaznosti

GA16-18940S, projekt VaV
Název: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti