Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1624937, author = {Svobodová, Hana and Durna, Radek and Mísařová, Darina and Hofmann, Eduard}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.25}, keywords = {elementary school; outdoor education; school curriculum; structured interview; teacher}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách}, url = {https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-13/cislo-2/clanek-7441}, volume = {13}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1624937 AU - Svobodová, Hana - Durna, Radek - Mísařová, Darina - Hofmann, Eduard PY - 2019 TI - Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách JF - Orbis Scholae VL - 13 IS - 2 SP - 95-116 EP - 95-116 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - elementary school KW - outdoor education KW - school curriculum KW - structured interview KW - teacher UR - https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-13/cislo-2/clanek-7441 L2 - https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-13/cislo-2/clanek-7441 N2 - Terénní výuka je jednou z forem výuky, která je zařazována do vyučovacího procesu základních i středních škol. Její formální i procesuální stránka je však značně opomíjená a v české literatuře velmi okrajově řešena. Autoři příspěvku vycházejí z předpokladu, že zařazení terénní výuky do vyučovacího procesu je ve většině škol nekoncepční. Předkládaná studie analyzuje pojetí terénní výuky ve vybraných základních školách v Česku. V první fázi výzkumu byla učiněna obsahová analýza školních vzdělávacích programů (dále jen ŠVP) ve vztahu k terénní výuce na vzorku 50 škol. Cílem bylo analyzovat zejména formální stránku výuky v terénu na daných školách, tj. identifikovat jednotlivé formy terénní výuky, dílčí témata a obsahovou návaznost výuky v terénu, ucelenost koncepce, ale také např. časovou náročnost terénní výuky či její integrující charakter (mezipředmětovost). Druhá fáze výzkumu, strukturované rozhovory s učiteli na devíti modelových základních školách, upřesňuje a prohlubuje výsledky první fáze výzkumu. Tyto školy byly vybrány na základě poznatku, že terénní výuka je v dané škole dlouhodobě realizována ve všech námi sledovaných formách. Analýza ŠVP ukázala, že se jednotlivé dokumenty liší zejména rozsahem zpracování obsahové části konkrétních předmětů, přičemž právě u zařazení různých forem terénní výuky co do kvantity a kvality bylo zjištěno nejvíce odlišností. Rozhovory s učiteli tyto rozdíly potvrdily a poukázaly na řadu dalších informací z ŠVP nezjistitelných. ER -
SVOBODOVÁ, Hana, Radek DURNA, Darina MÍSAŘOVÁ a Eduard HOFMANN. Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. \textit{Orbis Scholae}. Praha: Karolinum, 2019, roč.~13, č.~2, s.~95-116. ISSN~1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.25.
|