CHLOUPEK, Tomáš. Odlišné přístupy výuky hudebních forem v hudební výchově na druhém stupni základní školy. Teoretické reflexe hudební výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 15., 2., s. 8-15. ISSN 1803-1331.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Odlišné přístupy výuky hudebních forem v hudební výchově na druhém stupni základní školy
Název česky Odlišné přístupy výuky hudebních forem v hudební výchově na druhém stupni základní školy
Název anglicky Different Approaches Towards Teaching Musical Forms in Music Lessons at Secondary Schools
Autoři CHLOUPEK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Teoretické reflexe hudební výchovy, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-1331.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW odkaz na článek odkaz na obsah čísla časopisu
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00113008
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky hudební forma; základní školy; grafické zobrazení; dynamika; artificiální a non-artificiální hudba; kontrapozice
Klíčová slova anglicky musical form; secondary schools; graphic representation; dynamics; classical and popular music; contraposition
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Tomáš Chloupek, DiS., učo 411370. Změněno: 4. 3. 2020 09:55.
Anotace
Odborná studie vychází z původní magisterské práce autora, zaměřené na analýzu díla Stabat Mater skladatele Gioachina Rossiniho, aplikované pro potřeby receptivní výchovy na 2. stupni ZŠ. Přináší návrhy na aktivity v hudební výchově, které mohou žákům napomoci lépe chápat struktury vážných hudebních děl, jejichž formy jsou často rozsáhlé a na první poslech těžko uchopitelné. Učení se hudebním formám je specifickou záležitostí, pro kterou je nutné použít mnoho doplňkových, ilustrativních materiálů a také aktivit pro praktické osvojování si hudebních skutečností. Pro dané využití analýzy byla vytvořena zcela nová platforma, podléhající jistým pravidlům. Tyto zákonitosti tu jsou popsány podrobně, neboť nejsou součástí zmíněné magisterské práce. Studie tak funguje i jako doplňující, instruktivní text a navazuje na autorovy výzkumné aktivity v oblasti hudební analýzy a hudební didaktiky.
Anotace anglicky
This expert study is based on the author's original master thesis, which analyses Gioachino Rossini's Stabat Mater and applies the outcome for the needs of receptive education at secondary schools. The study brings suggestions for activities in music lessons, which might be found helpful by pupils who try to understand structures of classical music, whose forms are often extensive and difficult to comprehend at a first sight. Learning musical forms is a specific issue which can be treated with use of complementary, illustrative materials and activities for practicing musical realities. For the usage of analyzed material, a whole new platform was created, functioning under certain given rules. These rules are described in detail here for they are not included in the original master thesis. Thus, the study works also as a supplementary, instructive text and builds on the author's research activities in the field of music analysis and music didactics.
VytisknoutZobrazeno: 19. 8. 2024 09:13