ŠTEFEK, Tomáš. Libraries helping people : Design thinking as a framework for librarians to bring social innovations. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Libraries helping people : Design thinking as a framework for librarians to bring social innovations
Authors ŠTEFEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2019.
Other information
Original language English
Type of outcome Organization of a workshop
Field of Study 50804 Library science
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW International Summer School for Librarians Článek na Medium.com
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00113029
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) design služeb; designové myšlení; sociální inovace; knihovny
Keywords in English service design; design thinking; social innovation; libraries
Tags design služeb, designové myšlení, knihovny, rivok, sociální inovace
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 20/4/2020 15:31.
Abstract
The workshop aims to introduce the service design process together with the process of and tools for designing social innovations, as a methodology to create useful, feasible, sustainable, evidence-based and inclusive services that improve life-quality of people, communities, cities or society. The methodology of the workshop is reflecting the applied research study “Stimulators and Barriers Towards Social Innovations in Public Libraries: Qualitative Research Study”, particularly its outputs related to findings, that libraries and librarians don't see their services as ways to participate on solving problems and challenges of communities or whole society, but they see the servicer rather isolated from the problems. Thus the workshop focused on introducing and testing of methods e.g. stakeholder mapping, community mapping, co-design, user testing. The workshop results in tested methodology of education event, applying service design process methods and tools based on human-centered design concept, together with social innovation design and development process and tools.
Abstract (in Czech)
Workshop si klade za cíl přiblížit proces designu služeb společně s procesem a nástroji pro vývoj sociálních inovací, jako metodologii navrhování použitelných, realizovatelných, udržitelných, na důkazech založených a inkluzivních službách, které zvyšují kvalitu života jedinců, komunit, obcí nebo společnosti.Metodologie workshopu je reakcí na realizovaný aplikovaný výzkum "Stimulátory a bariéry při zavádění sociálních inovací ve veřejných knihovnách: kvalitativně orientovaná výzkumná studie", konkrétně jeho výstupy, spojené se zjištěními, že knihovny a jejich pracovníci na své služby nenahlížejí jako na součást řešení problémů a výzev komunit nebo celé společnosti, nýbrž je vnímají poněkud izolovaně od těchto problémů. Workshop by tudíž zaměřený na představení a testování metod, jako např. mapování stakeholderů, komunitní mapování, spolutvorba nebo uživatelské testování. Výsledkem workshopu je otestovaná metodologie vzdělávací aktivity, aplikující proces a metody designu služeb, založené na konceptu human-centered design, společně s procesem a nástroji navrhování a vývoje sociálních inovací.
Links
CZ.03.3.X/0.0/0.0/15_124/0006474, interní kód MUName: Centrum sociálních inovací ve veřejných knihovnických a informačních službách (Acronym: CIDES)
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Priority axis 3: Social innovation and international cooperation
PrintDisplayed: 25/6/2024 15:25