ČERNÁ, Eliška a Lenka POLÁNKOVÁ. Empowering community: Theatre of the Oppressed as a Tool of Homeless People´s Emancipation. In Mariusz Granosik, Anita Gulczyńska, Malgorzata Kostrzynska, Brian Littlechild. Participatory social work: research, practice, education. 1. vyd. Lodz-Krakow: Lodz University Press and Jagiellonian University Press, 2019, s. 85-100. Sociální pedagogika 1. ISBN 978-83-233-4599-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Empowering community: Theatre of the Oppressed as a Tool of Homeless People´s Emancipation
Název česky Posílení komunity: Divadlo utlačovaných jako nástroj emancipace lidí bez domova
Autoři ČERNÁ, Eliška (203 Česká republika) a Lenka POLÁNKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Lodz-Krakow, Participatory social work: research, practice, education. od s. 85-100, 16 s. Sociální pedagogika 1, 2019.
Nakladatel Lodz University Press and Jagiellonian University Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00113047
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-83-233-4599-2
Klíčová slova česky divadlo utlačovaných; lidé bez domova; akční výzkum; obchod s chudobou
Klíčová slova anglicky theatre of oppressed; homless people; action research; business with poverty
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 20. 3. 2020 16:03.
Anotace
In the chapter we describe a process and outcomes of a research project which aimed to find out knowledge about “social housing” for those who are poor, and how we can co-produce, within what action strategies, such knowledge. We take pedagogy of the oppressed as a theoretical grounding. Emancipatory action research is chosen as a research design, specifically theatre of the oppressed: a participatory methodology that can be used for knowledge co-production. In the chapter, we introduce screenplay of theatrical performance Having Home Means Being Housed!. Further, we present business with poverty in flats as a central theme. Specific action strategies were co-developed while performing the play. Key common issues identified within them are decisions not to give up, building solidarity and making the problem public. In the final part of the chapter we discuss the use of theatre of the oppressed as a tool of empowering marginalised communities.
Anotace česky
V kapitole popisujeme proces a výstupy výzkumného projektu, jehož cílem bylo zjistit znalosti o „sociálním bydlení“ pro chudé. Dále nás zajímalo, jak můžeme tyto znalosti koprodukovat a v jakých akčních strategiích. Pedagogiku utlačovaných bereme jako teoretické východisko. Emancipační akční výzkum je vybrán jako výzkumný design, konkrétní strategií zjištění výzkumných dat je divadlo utlačovaných: participativní metodologie, kterou lze použít pro koprodukci znalostí. V této kapitole představujeme scénář divadelního představení Mít doma prostředky!. Dále představujeme podnikání s chudobou v oblasti bytové politiky jako ústřední téma výzkumu. Při realizaci hry byly společně vyvinuty specifické akční strategie. Klíčovými běžnými problémy a dílčími zjištěními našeho výzkumu, které jsou v nich identifikovány, jsou rozhodnutí nevzdávat se, budování solidarity a zveřejňování problému. V závěrečné části kapitoly diskutujeme o využití divadla utlačovaných jako nástroje posilování marginalizovaných komunit.
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2024 18:19