2018
Analýza projektovaného kurikula TV ve Švédsku: komparace s RVP ZV
LUPAČ, MichalZákladní údaje
Originální název
Analýza projektovaného kurikula TV ve Švédsku: komparace s RVP ZV
Název anglicky
Analysis of the Swedish PE curricula: A comparison with the Czech curricula documents
Autoři
LUPAČ, Michal
Vydání
Tělesná kultura, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 1211-6521
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
tělesná výchova, Švédsko, kurikulum, komparace, vnitřní koherence, návodnost
Klíčová slova anglicky
physical education, Sweden, the Czech Republic, educational programmes, comparison, internal coherence, instructional quality
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 25. 2. 2020 07:28, Mgr. Michal Lupač, Ph.D.
V originále
Předložená stať svým charakterem doplňuje řadu studií, které ústí v analýzy projektovaného kurikula tělesné výchovy (TV) v některých evropských státech. Jejich společnou snahou je analyzovat pojetí a obsah TV a poukázat na rozdíly mezi nimi a Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), jež by mohly být inspirací pro budoucí revize českého kurikula. Cíl: Analyzovat projektované kurikulum tělesné výchovy ve Švédsku a následně jej srovnat s projektovaným kurikulem tělesné výchovy v České republice se zaměřením na vybrané faktory kvality kurikula, kterými jsou návodnost a vnitřní koherence. V hledáčku našeho zájmu bylo rovněž zjištění aktuálního směřování pojetí dokumentů dle vymezení Naula (2003, 2011). Metodika: Výběr dokumentů byl realizován na základě jejich platnosti ve Švédsku a v České republice. Výzkumná metoda vychází z problémového přístupu a kvalitativní případově orientované metodologie. Pro analýzu kurikulárních dokumentů byl (a stále je) vyvíjen kategoriální systém, který je zastřešen pěti hlavními tématy – problematika dovedností, schopností, vědomostí, postojů a jednání. Na základě těchto témat bylo zjišťováno pojetí dokumentů. Míra návodnosti a vnitřní koherence je předložena ve vzájemném srovnání dokumentů. Výsledky: Švédský kurikulární dokument směřuje ke zdravotnímu a pohybovému pojetí, která chápe jako úzce propojené neoddělitelné koncepce TV. V porovnání s českým kurikulárním dokumentem dosahuje vyšší míry vnitřní koherence, avšak obdobné míry návodnosti. Závěry: Práce poukazuje na problematické uchopení pojetí TV v RVP ZV v jeho jednotlivých složkách, čímž je snížena jeho vnitřní koherence. Švédský kurikulární dokument může vzhledem ke svému koherentnímu obsahu být vhodným zdrojem inspirace pro revize RVP ZV.
Anglicky
This paper follows number of studies dealing with the analysis of the projected physical education (PE) curriculum in select European countries. Their joint effort is to analyse the concept and educational content of PE and to point out their differences and similarities with the Czech Framework educational programmes. The results could serve as an inspiration for the future revision of the Czech curriculum. Objective: The objective is to analyse the projected curriculum of physical education in Sweden and to compare it with the PE educational program in the Czech Republic. We focus on selected factors of the curriculum quality: instructional quality and internal coherence. We also concentrate on the current conceptual direction of the analysed documents according to Naul’s concept description (2003, 2011). Methods: The selected documents were chosen according to their current validity in Sweden and the Czech Republic. The research method is based on the problem approach and qualitative case-oriented methodology. For the analysis of the curriculum documents, a categorical system has been developed. It covers five main themes – skills, abilities, knowledge, attitudes and actions. Based on these themes the concepts of the documents were identified. The degree of the instructional quality and internal coherence is presented in a mutual comparison of the documents. Results: The Swedish curriculum is aimed at the health and movement concept as closely related inseparable concepts of PE. Compared to the Czech curriculum, it achieves higher degrees of internal coherence, but similar level of instructional quality. Conclusions: The paper highlights some problems concerning different conceptual approaches toward projecting specific components of the Czech curriculum resulting in lower quality of internal coherence. Given its coherent content, the Swedish curriculum document may be a good inspiration source for the revision of Czech educational programmes.
Návaznosti
MUNI/A/0877/2017, interní kód MU |
|