D 2019

Design a hodnocení učebnic pro výuku ESP

ELLEDEROVÁ, Eva

Základní údaje

Originální název

Design a hodnocení učebnic pro výuku ESP

Název anglicky

Design and Evaluation of ESP Coursebooks

Autoři

ELLEDEROVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků II, od s. 189-221, 33 s. 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00113109

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9546-5

Klíčová slova česky

ESP; učební materiály; teorie osvojování cizího jazyka; komunikační přístup; nosný obsah; skutečný obsah; autenticita; aktivity založené na dovednostech; aktivity založené na úlohách; kritéria hodnocení učebnic

Klíčová slova anglicky

ESP; learning materials; theories of second language acquisition; communicative approach; carrier content; real content; authenticity; skill-based activities; task-based activities; coursebook evaluation criteria

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2020 11:00, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Tato studie poskytuje konceptuální rámec designu a procesu hodnocení učebnic pro výuku ESP . První kapitola uvádí základní charakteristiky kvalitních učebnic z pohledu různých autorů, popisuje role, které učební materiály při výuce ESP plní, řeší problematiku jejich obsahu a autenticity, zabývá se faktory, které je nezbytné při vlastním designu učebnice zohlednit včetně role učitelů, kteří materiály vytváří a pracují s nimi. Klíčovou částí kapitoly je vymezení principů designu učebnice pro výuku ESP, které vychází z teorií osvojování cizího jazyka a popis samotného modelu procesu designu učebnice týkající se adaptace dostupných materiálů a tvorby nových materiálů včetně návrhu základních kroků designu jedné lekce učebnice. Druhá kapitola vychází z obecných přístupů a zásad hodnocení učebnic, diskutuje proces hodnocení učebních materiálů pro výuku ESP a uvádí příklady seznamů hodnotících kritérií (tzv. checklists), jejichž návrh představuje jeden z dílčích cílů našeho výzkumného projektu konstrukčního výzkumu učebnice pro výuku ESP.

Anglicky

This study provides a conceptual framework for ESP coursebooks design and evaluation. The first chapter presents basic characteristics of high-quality coursebooks, discusses roles and authenticity of learning materials and deals with the factors that are necessary to take into consideration during their design including the roles of teachers who design and use learning materials. The crucial part of the chapter is a specification of the design principles of an ESP coursebook that are based on the theories of second language acquisition. The second chapter discusses a process of ESP learning materials evaluation and gives examples of different checklists whose design is one of the intermediate objectives of my ESP coursebook design-based research.

Návaznosti

MUNI/A/1143/2018, interní kód MU
Název: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Akronym: AKTEV VIII)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum učení a vyučování cizím jazykům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty