JANÍKOVÁ, Věra. Kulturreflexives Lernen im Hochschulunterricht DaF am Beispiel des Konzepts der Erinnerungsorte. Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 2019, 33, Supplementum, s. 43-55. ISSN 1803-7380. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BBGN2019-S-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kulturreflexives Lernen im Hochschulunterricht DaF am Beispiel des Konzepts der Erinnerungsorte
Název anglicky Culture-Reflective Learning in the Teaching of German as a Foreign Language at Universities: Using the Concept of Places of Memory as an Example
Autoři JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7380.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00113110
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/BBGN2019-S-4
Klíčová slova česky výuka němčiny jako cizího jazyka; kulturní učení; kulturní paměť; místa paměti; didaktický potenciál
Klíčová slova anglicky teaching of German as a foreign language; culture-reflective learning; cultural memory; places of memory; didactic potential;
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 1. 4. 2020 14:19.
Anotace
DaF-Hochschulunterricht erscheint als ein sehr geeigneter Ort, der einen breiten Raum für den erinnerungsgeschichtlichen Ansatz im Rahmen einer kulturreflexiven Fremdsprachenvermittlung birgt. Das Hauptziel des vorliegenden Beitrags ist es zu untersuchen, wie das Konzept der Erinnerungsorte in diesem Unterricht genutzt werden kann. Anfangs wird auf die Begrifflichkeiten kollektives und kulturelles Gedächtnis sowie (die) Erinnerungskultur eingegagen, die für Erinnerungsorte aus der Sicht der gängigen wissenschaftlichen Theorien zentral sind. Anschließend wird das Konzept Erinnerungsorte kurz vorgestellt und im Folgenden werden einige Überlegungen zum didaktischen Potenzial der Erinnerungsorte mittels eines konkreten Beispiels dargestellt. Dieses Beispiel wird im Kontext des hochschulischen DaF-Unterrichts verankert und den Diskursraum stellt dabei die tschechische Stadt Brno (dt. Brünn), konkret Der Jüdische Friedhof dar.
Anotace anglicky
The learning and teaching of German as a foreign language at universities seems to be a very suitable place, which offers a wide space for the memory-historical approach in the context of a culture-reflective foreign language teaching. The main purpose of this paper is to examine how the concept of the Places of Memory can be used in this lesson. Initially, the concepts of collective and cultural memory as well as (the) culture of remembrance are included, which are central for the concept of Places of Memory from the point of view of common scientific theories. Afterwards, the concept of Places of Memory will be briefly presented and in the following some reflections on the didactic potential of this concept will be represented by means of a concrete example. The example is anchored in the context of high school, specifically in teaching German as a foreign language, and the discourse space is represented by the Czech city of Brno, specifically the Jewish cemetery.
Návaznosti
MUNI/A/1100/2018, interní kód MUNázev: Vývojové tendence německého jazyka a německé literatury se zahrnutím česko-německé problematiky a s přesahem k nordistickým a nederlandistickým aspektům
Investor: Masarykova univerzita, Vývojové tendence německého jazyka a německé literatury se zahrnutím česko-německé problematiky a s přesahem k nordistickým a nederlandistickým aspektům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 01:18