KREJČÍ, Janina. Zdvořilostní výrazy ve výuce ruského jazyka na ZŠ z pohledu učitele – metodologie a první výsledky pilotáže (Politeness Expressions in Russian Language Teaching at Lower Secondary School From the Teacher's Point of View: Methodology and First Results of Pilot Study). In Věra Janíková, Světlana Hanušová (eds.). Výzkum v didaktice cizích jazyků II. Brno: Masarykova univerzita, 2019, p. 137-156. ISBN 978-80-210-9546-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zdvořilostní výrazy ve výuce ruského jazyka na ZŠ z pohledu učitele – metodologie a první výsledky pilotáže
Name in Czech Zdvořilostní výrazy ve výuce ruského jazyka na ZŠ z pohledu učitele – metodologie a první výsledky pilotáže
Name (in English) Politeness Expressions in Russian Language Teaching at Lower Secondary School From the Teacher's Point of View: Methodology and First Results of Pilot Study
Authors KREJČÍ, Janina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků II, p. 137-156, 20 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00113133
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9546-5
Keywords (in Czech) komunikační kompetence, sociolingvistická kompetence, výuka ruského jazyka, zdvořilostní výrazy, učitel, kvalitativní výzkumné šetření
Keywords in English communicative competence; sociolinguistic competence; Russian language teaching; courtesy expressions; teachers' opinions; qualitative research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Janina Krejčí, Ph.D., učo 442346. Changed: 8/7/2021 08:47.
Abstract
Součástí rozvoje sociolingvistické kompetence jako dílčí složky komunikační kompetence je vyučování zdvořilostních výrazů, jejichž osvojení umožňuje komunikovat v souladu s existujícími společenskými normami. V tomto textu jsou představeny výsledky výzkumného šetření v rámci pilotáže, cílem kterého bylo zjistit, jak čeští učitelé nahlížejí na rozvoj sociolingvistické kompetence a výuku zdvořilostních výrazů v hodinách ruského jazyka na základních školách.
Abstract (in English)
An integral part of the development of sociolinguistic competence as a component of communicative competence is teaching politeness expressions, the acquisition of which enables communicants to conduct conversations in accordance with existing social standards. This article presents the results of the research that aimed to find out how Czech teachers view the development of sociolinguistic competence and teaching of courtesy expressions in Russian lessons at primary schools.
Links
MUNI/A/1143/2018, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VIII)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:57