ŠTĚRBA, Radim. Current Trends in Primary and Secondary Education Policy. Online. In Tungul Lucie. Economics, Politics and Europe : The Czech Centre-Right’s Solutions to the Political Challenges of 2020. Přerov: Jutty, Přerov, 2019, p. 55-63. ISBN 978-80-88350-05-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Current Trends in Primary and Secondary Education Policy
Name in Czech Současné trendy v politice primárního a sekundárního vzdělávání
Authors ŠTĚRBA, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Přerov, Economics, Politics and Europe : The Czech Centre-Right’s Solutions to the Political Challenges of 2020, p. 55-63, 9 pp. 2019.
Publisher Jutty, Přerov
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00113155
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-88350-05-7
Keywords (in Czech) vzdělávací politika; kurikulum; rámcový vzdělávací program; vzdělávací obsah; pedeutologický model; pedocentrismus; sociální realismus;
Keywords in English education policy; curriculum; framework educational programme; educational content; pedeutological model; pedocentrism; social realism;
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS., učo 43487. Changed: 17/3/2020 06:34.
Abstract
The chapter examines the current trends (directions and topics) of educational policy in Czechia and Europe. It explains its original concepts in a wider context and provides a critical reflection. It focuses in particular on the amendment of school curricula, one of the key elements in the current Czech educational policy strategy. As part of the revised curricula, we observe several trends, which may hamper the improvement of school education. The distinctive features are the currently overcrowded curriculum and conflicting tendencies causing content emptiness. The author offers a possible solution in a so-called third way. This is presented within the research sociology of the curriculum developed in the second half of the twentieth century, which balances the absolutization of factualism on the one hand and the emphasis on skills with knowledge relativization on the other.
Abstract (in Czech)
Kapitola zkoumá současné trendy (směry a témata) vzdělávací politiky v roce 2007 Česko a Evropa. Vysvětluje své původní koncepce v širším kontextu a poskytuje kritickou reflexi. Zaměřuje se zejména na změnu školních osnov, což je jeden z klíčových prvků současného stavu Strategie české vzdělávací politiky. V rámci revidovaných studijních plánů sledujeme několik trendů, které mohou bránit zlepšování školního vzdělávání. Charakteristické rysy jsou v současné době přeplněné osnovy a konfliktní tendence způsobující prázdnotu obsahu. Autor nabízí možné řešení takzvaným třetím způsobem. Toto je prezentováno v rámci sociologie výzkumu kurikula vyvinutého ve druhém polovina dvacátého století, která vyrovnává absolutizaci faktů na jedné straně a důraz na dovednosti s relativizací znalostí na straně druhé.
PrintDisplayed: 6/10/2024 10:52