AGUIAR, Cecilia, Carla S. SILVA, Rita GUERRA, Ricardo B. RODRIGUES, Luisa A. RIBEIRO, Giulia PASTORI, Paul LESEMAN, Jana OBROVSKÁ, Zuzana SZABÓ LENHARTOVÁ, Katharina EREKY-STEVENS, Aghogho OMONIGHO, Bethan THOMSON, Rebecca TRACZ, Theresia HUMMEL, Yvonne ANDERS, Katrin WOLF, Chrysanthi PANAGIOTIDOU, Despina PAPAGERIDOU, Anastasia GKAINTARTZI, Petroula TSOKALIDOU, Konstantinos TSIOUMIS, Konstantinos PETROGIANNIS, Silvia CESCATO, Melissa BE, Ryanne FRANCOT, Justyna PALCZYNSKA-JANIAK, Kamila WICHROWSKA, Dulce MARTINS, Ines FERREIRA a Ana CAMACHO. Early interventions tackling inequalities experienced by immigrant, low-income, and Roma children in 8 European countries: a critical overview. EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL. ABINGDON: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2020, roč. 28, č. 1, s. 58-76. ISSN 1350-293X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2020.1707363.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Early interventions tackling inequalities experienced by immigrant, low-income, and Roma children in 8 European countries: a critical overview
Název česky Rané intervence zaměřené na vymýcení nerovností zažívaných dětmi z imigrantských, nízkopříjmových a romských rodin v 8 evropských zemích: kritický přehled
Autoři AGUIAR, Cecilia (620 Portugalsko), Carla S. SILVA (620 Portugalsko), Rita GUERRA (620 Portugalsko), Ricardo B. RODRIGUES (620 Portugalsko), Luisa A. RIBEIRO (620 Portugalsko), Giulia PASTORI (380 Itálie), Paul LESEMAN (528 Nizozemské království), Jana OBROVSKÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana SZABÓ LENHARTOVÁ (203 Česká republika, domácí), Katharina EREKY-STEVENS (826 Velká Británie a Severní Irsko), Aghogho OMONIGHO (826 Velká Británie a Severní Irsko), Bethan THOMSON (826 Velká Británie a Severní Irsko), Rebecca TRACZ (826 Velká Británie a Severní Irsko), Theresia HUMMEL (276 Německo), Yvonne ANDERS (276 Německo), Katrin WOLF (276 Německo), Chrysanthi PANAGIOTIDOU (300 Řecko), Despina PAPAGERIDOU (300 Řecko), Anastasia GKAINTARTZI (300 Řecko), Petroula TSOKALIDOU (300 Řecko), Konstantinos TSIOUMIS (300 Řecko), Konstantinos PETROGIANNIS (300 Řecko), Silvia CESCATO (380 Itálie), Melissa BE (528 Nizozemské království), Ryanne FRANCOT (528 Nizozemské království), Justyna PALCZYNSKA-JANIAK (616 Polsko), Kamila WICHROWSKA (616 Polsko), Dulce MARTINS (620 Portugalsko), Ines FERREIRA (620 Portugalsko) a Ana CAMACHO (620 Portugalsko).
Vydání EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL, ABINGDON, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2020, 1350-293X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.275
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00115392
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2020.1707363
UT WoS 000504381700001
Klíčová slova česky Nerovnosti; rané dětství; intervence; podpora jazyka; Evropa; imigrant
Klíčová slova anglicky Inequalities; early childhood; interventions; language support; Europe; immigrant
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Změněno: 11. 9. 2021 14:50.
Anotace
We analysed effective and promising interventions, within the classroom and school microsystems, aiming to promote equality and belongingness for immigrant, Roma, and low-income children attending early childhood education and care (ECEC) and primary education in eight European countries. Over 500 interventions were identified, and 78 interventions were analysed. We found that while 79% of the interventions provided some type of language support, only 32% considered children's heritage language. Importantly, around 22% of the interventions targeted ECEC settings specifically, with most ECEC interventions implemented at the national level, taking place in the classroom and implemented by classroom teachers, and involving language support and family involvement activities. Language support seems to be widespread, recognising the foundational nature of language for learning, communication, and belongingness. However, comprehensive intercultural policies that explicitly support culture maintenance, communication, and positive contact may be valuable in guiding future developments.
Anotace česky
Analyzovali jsme efektivní a slibné intervence v rámci školního a třídního mikrosystému, které se zaměřují na zvyšování rovnosti a přináležení pro děti z migrantských, nízkopříjmových a romských rodin navštěvujících předškolní zařízení a první stupeň základní školy v 8 evropských zemích. Identifikovali jsme 500 intervencí, z nichž jsme 78 podrobili analýze. Zjistili jsme, že zatímco 79% těchto intervencí poskytovalo nějakou formu podpory jazyka, pouze 32% z nich se zaměřovalo na mateřský jazyk dětí. Asi 22% intervencí se zaměřovalo na předškolní vzdělávání, přičemž většina z nich měla celostátní rozměr, byla implementována ve třídě vyučujícím, zahrnovala podporu jazyka a aktivity zaměřené na rodinu. Podpora jazyka se zdá být rozšířenou, neboť jazyk je klíčovým pro učení se, komunikaci a přináležení. Nicméně, explicitní podpora kultury, komunikace a pozitivního vztahu k jazyku a kultuře mohou být důležité pro další vývoj.
Návaznosti
727069, interní kód MUNázev: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Akronym: ISOTIS)
Investor: Evropská unie, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 01:30