2014
CAN A WEB-PORTAL PROMOTE MEDIA-LITERACY OF USERS WITH DYSLEXIA?
MOTSCHNIG, Renate, Dominik HAGELKRUYS a Věra VOJTOVÁZákladní údaje
Originální název
CAN A WEB-PORTAL PROMOTE MEDIA-LITERACY OF USERS WITH DYSLEXIA?
Název česky
Může web portál posílit mediální gramotnost uživatelů s dyslexií?
Autoři
MOTSCHNIG, Renate (40 Rakousko), Dominik HAGELKRUYS (40 Rakousko) a Věra VOJTOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
PRAHA 5, DISCO 2014: MEDIA LITERACY EDUCATION FROM PUPIL TO LIFELONG LEARNING, od s. 35-50, 16 s. 2014
Nakladatel
CENTER HIGHER EDUCATION STUDIES
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00107124
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-86302-46-1
UT WoS
000429254400004
Klíčová slova česky
Gramotnost; digitální kompetence; celoživotní učení; asistivní technologie; web-portál; činnostní učení; sociální software;
Klíčová slova anglicky
Literacy; digital competence; life-long learning; assistive tools; web-portal; learning by doing; social software; special needs; dyslexia
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2020 14:56, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
V originále
Since the web and its tools are progressing at a rapid pace, life-long learning is necessary to be able to participate in consuming and producing information in the digital world. What may be a challenge for everybody tends to be even more challenging for users with special needs in a competitive society. At the same time, however, the web and its versatile tools like screen readers or magnifiers bear the potential to positively impact the lives of users with special needs even more significantly than is the case for ordinary users. This is why in "LITERACY" - an EU project targeted at the social inclusion of people with dyslexia by means of providing an online portal - we are putting particular emphasis on facilitating the digital competence of its users. This article discusses theoretical considerations and preparatory research underlying the design decisions taken in constructing the Portal. Subsequently, we sketch the Portal's architecture, content, means, and procedures that facilitate the users' self-organized acquisition of digital competence as a path to their increased inclusion in social and professional lives. Finally, the LITERACY Portal is viewed as a case example stimulating generalizations forother user communities, such as elderly people.
Česky
Vzhledem k tomu, že web a jeho nástroje se vyvíjí rychlým tempem, je nutné celoživotní učení, aby se bylo možné podílet na využívání a vytváření informací v digitálním světě. Co může být výzvou pro každého, má tendenci být ještě náročnější pro uživatele se speciálními potřebami v konkurenceschopné společnosti. Zároveň však web a jeho všestranné nástroje, jako jsou čtečky obrazovky nebo lupy, mají potenciál pozitivně ovlivnit životy uživatelů se speciálními potřebami ještě výrazněji, než je tomu u běžných uživatelů. Proto v "LITERACY" - projektu EU zaměřeném na sociální začleňování osob s dyslexií prostřednictvím poskytování on-line portálu - klademe zvláštní důraz na usnadnění digitální choutek svých uživatelů. Tento článek popisuje teoretické úvahy a přípravný výzkum, který je východiskem návrhů tvorby Portálu. Následně načrtneme architekturu, obsah, prostředky a postupy portálu, které usnadňují uživatelům samoorganizované získávání digitálních kompetencí jako cestu k jejich zvýšenému začlenění do společenského a profesního života. A konečně, portál gramotnosti je považován za příklad případu stimulující generalizace pro jiné uživatelské komunity, jako jsou například starší lidé.