MOTSCHNIG, Renate, Dominik HAGELKRUYS a Věra VOJTOVÁ. CAN A WEB-PORTAL PROMOTE MEDIA-LITERACY OF USERS WITH DYSLEXIA? In Beseda, J Machat, Z. DISCO 2014: MEDIA LITERACY EDUCATION FROM PUPIL TO LIFELONG LEARNING. PRAHA 5: CENTER HIGHER EDUCATION STUDIES, 2014, s. 35-50. ISBN 978-80-86302-46-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název CAN A WEB-PORTAL PROMOTE MEDIA-LITERACY OF USERS WITH DYSLEXIA?
Název česky Může web portál posílit mediální gramotnost uživatelů s dyslexií?
Autoři MOTSCHNIG, Renate (40 Rakousko), Dominik HAGELKRUYS (40 Rakousko) a Věra VOJTOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání PRAHA 5, DISCO 2014: MEDIA LITERACY EDUCATION FROM PUPIL TO LIFELONG LEARNING, od s. 35-50, 16 s. 2014.
Nakladatel CENTER HIGHER EDUCATION STUDIES
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00107124
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-86302-46-1
UT WoS 000429254400004
Klíčová slova česky Gramotnost; digitální kompetence; celoživotní učení; asistivní technologie; web-portál; činnostní učení; sociální software;
Klíčová slova anglicky Literacy; digital competence; life-long learning; assistive tools; web-portal; learning by doing; social software; special needs; dyslexia
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., učo 17410. Změněno: 5. 3. 2020 14:56.
Anotace
Since the web and its tools are progressing at a rapid pace, life-long learning is necessary to be able to participate in consuming and producing information in the digital world. What may be a challenge for everybody tends to be even more challenging for users with special needs in a competitive society. At the same time, however, the web and its versatile tools like screen readers or magnifiers bear the potential to positively impact the lives of users with special needs even more significantly than is the case for ordinary users. This is why in "LITERACY" - an EU project targeted at the social inclusion of people with dyslexia by means of providing an online portal - we are putting particular emphasis on facilitating the digital competence of its users. This article discusses theoretical considerations and preparatory research underlying the design decisions taken in constructing the Portal. Subsequently, we sketch the Portal's architecture, content, means, and procedures that facilitate the users' self-organized acquisition of digital competence as a path to their increased inclusion in social and professional lives. Finally, the LITERACY Portal is viewed as a case example stimulating generalizations forother user communities, such as elderly people.
Anotace česky
Vzhledem k tomu, že web a jeho nástroje se vyvíjí rychlým tempem, je nutné celoživotní učení, aby se bylo možné podílet na využívání a vytváření informací v digitálním světě. Co může být výzvou pro každého, má tendenci být ještě náročnější pro uživatele se speciálními potřebami v konkurenceschopné společnosti. Zároveň však web a jeho všestranné nástroje, jako jsou čtečky obrazovky nebo lupy, mají potenciál pozitivně ovlivnit životy uživatelů se speciálními potřebami ještě výrazněji, než je tomu u běžných uživatelů. Proto v "LITERACY" - projektu EU zaměřeném na sociální začleňování osob s dyslexií prostřednictvím poskytování on-line portálu - klademe zvláštní důraz na usnadnění digitální choutek svých uživatelů. Tento článek popisuje teoretické úvahy a přípravný výzkum, který je východiskem návrhů tvorby Portálu. Následně načrtneme architekturu, obsah, prostředky a postupy portálu, které usnadňují uživatelům samoorganizované získávání digitálních kompetencí jako cestu k jejich zvýšenému začlenění do společenského a profesního života. A konečně, portál gramotnosti je považován za příklad případu stimulující generalizace pro jiné uživatelské komunity, jako jsou například starší lidé.
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 12:09