Detailed Information on Publication Record
2019
Jak učíme informační gramotnost? A co jde dělat jinak?
ČERNÝ, MichalBasic information
Original name
Jak učíme informační gramotnost? A co jde dělat jinak?
Name (in English)
How do we teach information literacy? And what else can be done?
Authors
ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
UčitelIN, 19.10.2019, Plzeň, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00108425
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
vzdělávání; kurátorství; kurátorství obsahu; pedagogický výzkum
Keywords in English
education; curatorship; curating content; pedagogical research
Tags
Změněno: 1/4/2020 20:40, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Cílem přednášky nebo workshopu (možné jsou obě varianty) bude reflexe toho, jak s informační gramotností pracujeme ve školním prostředí. Pokusím se ukázat některé zajímavé výsledky výzkumů, které jsme v rámci TAČR projektu provedli a které ukazují, že jde o téma, které (minimálně na středních školách) vstupuje jednak do výuky informatiky, ale také prochází velkým množstvím dalších předmětů. Pokusíme se ukázat, jak ji reflektují školní kurikula, učitelé v rozhovorech i studenti. Cílem bude se v diskusi společně zamyslet nad tím, co do informační gramotnosti spadá, jak ji učit a jakým způsobem ji pomoci kolegům i z jiných předmětů než informatika rozvíjet. Současně bude představen prototyp online učebnice, určené pro střední školy zaměřující se právě na informační gramotnost, jako na jedno ze dvou nejvýznamnějších témat výuky informatiky.
In English
The aim of the lecture or workshop (both possible) will be to reflect on how we work with information literacy in the school environment. I will try to show some interesting results of the research we have done within the TAČR project and show that this is a topic that (at least in secondary schools) enters both computer science education and many other subjects. We will try to show how it reflects school curricula, teachers in interviews and students. The aim will be to discuss together what information literacy is, how to teach it, and how to help colleagues in non-computer science subjects. At the same time, a prototype of an online textbook for secondary schools focusing on information literacy will be introduced as one of the two most important topics of computer science education.
Links
TL02000040, research and development project |
|