J 2019

Post-Socialist Czech Education Research on Socially Disadvantaged/Roma Children and Families: Literature Review

OBROVSKÁ, Jana a Kateřina SIDIROPULU JANKŮ

Základní údaje

Originální název

Post-Socialist Czech Education Research on Socially Disadvantaged/Roma Children and Families: Literature Review

Název česky

Post-socialistický český výzkum o vzdělávání sociálně znevýhodněných/romských dětí a rodin. Přehled literatury.

Autoři

OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina SIDIROPULU JANKŮ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis Scholae, Karolinum, 2019, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00113217

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Česká republika; vzdělávání; přehled literatury; romské děti; romské rodiny

Klíčová slova anglicky

the Czech Republic; education; literature review; Roma children; Roma families

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 1. 2021 11:04, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Anotace

V originále

The literature review analyses papers presenting results of original empirical research on the education of socially disadvantaged/Roma children and families that was conducted in the Czech Republic between 1989 and summer 2017. Our intention to elaborate this study was to make the existing research results and procedures accessible to the international scientific community, but also to support further development of the field, including disciplinary intersections and cooperation among different research institutes. After searching through seven research databases and using knowledge of the research field, 57 studies were selected for further analysis. The review study presents five research question categories focusing on the development of the selected research field, prevailing topics/themes that are researched, research settings in which the data were collected, main methodological approaches, and primary research subjects/objects.The results of our analysis pinpoint dynamic development not only in the relevant research field but also in the practice and educational policies concerned. From the methodological point of view, the slight predominance of qualitative research procedures in the field is evident. Nevertheless, there is a pervading lack of reflexivity towards the lived world of the research participants, mainly Roma children and families, and a preferred focus on macro and mezzo levels in the research scopes. The most influential published research in the field was identified, as was cross-referencing habits. In general, productivity, as well as cross-referencing culture, have developed more intensely since 2009. In conclusion, we suggest further development in both the practice of research, as well as the development of databases, so more integrative work may support tackling education inequalities in the Czech Republic.

Česky

Přehledová studie analyzuje publikace prezentující výsledky původního empirického výzkumu o vzdělávání sociálně znevýhodněných/romských dětí a rodin, které byly realizovány v České republice mezi rokem 1989 a létem 2017. Naším cílem při zpracování této studie bylo učinit existující výsledky výzkumu dostupnými mezinárodní vědecké komunitě, ale rovněž podpořit další rozvoj zkoumaného pole, včetně interdisciplinární spolupráce a dialogu mezi různými institucemi. Na základě prohledání sedmi databází a v kombinaci se znalostí zkoumaného pole jsme vybrali 57 studií pro další analýzu. Přehledová studie prezentuje 5 kategorií výzkumných otázek zaměřujících se na vývoj zkoumaného pole, převažující zkoumaná témata, prostředí, v nichž byl výzkum realizován, hlavní metodologické přístupy a hlavní subjekty/objekty výzkumného zájmu. Výsledky naší analýzy poukazují na dynamický vývoj nejen zkoumaného pole, ale i vzdělávacích politik. Z metodologického hlediska se prokázala mírná převaha kvalitativních přístupů, nicméně nedostatek pozornosti věnované životním zkušenostem romských děti a jejich rodin a větší důraz položený na makro a mezo faktory ve výzkumném záběru. Identifikovali jsme nejvlivnější publikované výstupy a vzorce vzájemné citovanosti. Kultura vzájemného citování posílila po roce 2007. V závěru navrhujeme doporučení pro další praxi předmětného výzkumu i pro vznik databáze, která by posílila integrativní výzkum efektivněji eliminující nerovnosti ve vzdělávání.

Návaznosti

727069, interní kód MU
Název: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Akronym: ISOTIS)
Investor: Evropská unie, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)

Přiložené soubory

OS_3_2019_pdf_085-116_.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru