J 2019

Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů

ŠVEC, Vlastimil, Teodor HORVÁTH, Petr MORAVČÍK, Markéta ŠPANKOVÁ, Zdeněk KALA et. al.

Základní údaje

Originální název

Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů

Název česky

Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů

Název anglicky

The Surgeon’s Occupation: Surgeons Look Beneath the Surface of Their Profession

Autoři

ŠVEC, Vlastimil (203 Česká republika, garant, domácí), Teodor HORVÁTH (203 Česká republika), Petr MORAVČÍK (203 Česká republika), Markéta ŠPANKOVÁ (203 Česká republika) a Zdeněk KALA (203 Česká republika)

Vydání

Orbis Scholae, Praha, Karolinum Press, 2019, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00113221

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

profese chirurga; kvalitativní výzkum; polostrukturovaný rozhovor; předpoklady pro profesi chirurga; učení mladého chirurga; profesní růst chirurga; mezioborová spolupráce

Klíčová slova anglicky

surgical profession; qualitative research; semi-structured interview; prerequisites for the surgical profession; learning of a young surgeon; surgeons’ professional growth; interdisciplinary collaboration

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 5. 2020 09:09, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Studie je sondou do profese chirurga pohledem chirurgů. Představuje kvalitativní design výzkumu vycházející z naturalistické tradice, založený na polostrukturovaných rozhovorech s chirurgy. Odpovídá na čtyři výzkumné otázky: 1) Které předpoklady pro chirurgickou profesi považují chirurgové za důležité? 2) Jak se mladí chirurgové učí chirurgii? 3) Které zdroje svého profesního růstu chirurgové uvádějí? 4) Jak lze charakterizovat proces profesního růstu chirurga? Takto vznikly čtyři soubory odpovědí, které byly dále analyzovány z hlediska jejich obsahu. Postupně byly získány menší soubory zahrnující významově podobné odpovědi. Tyto soubory byly označeny kategoriemi, které tvoří jádro interpretací. Jedním ze zajímavých a zároveň významných výsledků výzkumu je návrh desetistupňového modelu profesního růstu chirurga: 1) řemeslo, 2) pravidla, 3) růst, 4) variace, 5) tvořivost, 6) mistrovství, 7) souhra, 8) součinnost, 9) služba, 10) naplnění. Studii lze považovat za příklad mezioborové spolupráce pedagoga a chirurgů.

Anglicky

This study is a probe into the surgical profession from the surgeons’ perspective. It presents a qualitative research design drawing from the naturalist tradition based on semi-structured interviews with surgeons. It answers four research questions: 1) Which prerequisites for the surgical profession do surgeons consider important? 2) How do young surgeons learn surgery? 3) Which sources of their professional growth do surgeons note? 4) How can the process of professional growth of a surgeon be characterized? The research questions were a starting point for the analysis of surgeons’ answers. Four sets of surgeons’ answers were obtained so that their content could be analyzed. Gradually, four smaller sets including answers with similar meaning were obtained. These sets were marked with categories forming the core of interpretations. Research results were organized in accordance with the research questions. One of the most interesting as well as important research results is the design of ten-grade model of surgeons’ professional growth including the following ten grades: 1) craft, 2) rules, 3) growth, 4) variation, 5) creativity, 6) mastery, 7) coordination, 8) collaboration, 9) service, 10) fulfilment. The study can be regarded as an example of interdisciplinary collaboration between a teacher and surgeons

Návaznosti

MUNI/A/1233/2018, interní kód MU
Název: Proměny ve výchově a vzdělávání jako výzva pro pedagogické profese
Investor: Masarykova univerzita, Proměny ve výchově a vzdělávání jako výzva pro pedagogické profese, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty