ŠVEC, Vlastimil, Teodor HORVÁTH, Petr MORAVČÍK, Markéta ŠPANKOVÁ a Zdeněk KALA. Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů. Orbis Scholae. Praha: Karolinum Press, 2019, roč. 13, č. 1, s. 107-126. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.20.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů
Název česky Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů
Název anglicky The Surgeon’s Occupation: Surgeons Look Beneath the Surface of Their Profession
Autoři ŠVEC, Vlastimil (203 Česká republika, garant, domácí), Teodor HORVÁTH (203 Česká republika), Petr MORAVČÍK (203 Česká republika), Markéta ŠPANKOVÁ (203 Česká republika) a Zdeněk KALA (203 Česká republika).
Vydání Orbis Scholae, Praha, Karolinum Press, 2019, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00113221
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.20
Klíčová slova česky profese chirurga; kvalitativní výzkum; polostrukturovaný rozhovor; předpoklady pro profesi chirurga; učení mladého chirurga; profesní růst chirurga; mezioborová spolupráce
Klíčová slova anglicky surgical profession; qualitative research; semi-structured interview; prerequisites for the surgical profession; learning of a young surgeon; surgeons’ professional growth; interdisciplinary collaboration
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 11. 5. 2020 09:09.
Anotace
Studie je sondou do profese chirurga pohledem chirurgů. Představuje kvalitativní design výzkumu vycházející z naturalistické tradice, založený na polostrukturovaných rozhovorech s chirurgy. Odpovídá na čtyři výzkumné otázky: 1) Které předpoklady pro chirurgickou profesi považují chirurgové za důležité? 2) Jak se mladí chirurgové učí chirurgii? 3) Které zdroje svého profesního růstu chirurgové uvádějí? 4) Jak lze charakterizovat proces profesního růstu chirurga? Takto vznikly čtyři soubory odpovědí, které byly dále analyzovány z hlediska jejich obsahu. Postupně byly získány menší soubory zahrnující významově podobné odpovědi. Tyto soubory byly označeny kategoriemi, které tvoří jádro interpretací. Jedním ze zajímavých a zároveň významných výsledků výzkumu je návrh desetistupňového modelu profesního růstu chirurga: 1) řemeslo, 2) pravidla, 3) růst, 4) variace, 5) tvořivost, 6) mistrovství, 7) souhra, 8) součinnost, 9) služba, 10) naplnění. Studii lze považovat za příklad mezioborové spolupráce pedagoga a chirurgů.
Anotace anglicky
This study is a probe into the surgical profession from the surgeons’ perspective. It presents a qualitative research design drawing from the naturalist tradition based on semi-structured interviews with surgeons. It answers four research questions: 1) Which prerequisites for the surgical profession do surgeons consider important? 2) How do young surgeons learn surgery? 3) Which sources of their professional growth do surgeons note? 4) How can the process of professional growth of a surgeon be characterized? The research questions were a starting point for the analysis of surgeons’ answers. Four sets of surgeons’ answers were obtained so that their content could be analyzed. Gradually, four smaller sets including answers with similar meaning were obtained. These sets were marked with categories forming the core of interpretations. Research results were organized in accordance with the research questions. One of the most interesting as well as important research results is the design of ten-grade model of surgeons’ professional growth including the following ten grades: 1) craft, 2) rules, 3) growth, 4) variation, 5) creativity, 6) mastery, 7) coordination, 8) collaboration, 9) service, 10) fulfilment. The study can be regarded as an example of interdisciplinary collaboration between a teacher and surgeons
Návaznosti
MUNI/A/1233/2018, interní kód MUNázev: Proměny ve výchově a vzdělávání jako výzva pro pedagogické profese
Investor: Masarykova univerzita, Proměny ve výchově a vzdělávání jako výzva pro pedagogické profese, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 08:26