2019
Investigation of Influence of Living and Educational Conditions on Czech Children Nutrition Risk Factors
HÜBELOVÁ, Dana a Leona MUŽÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Investigation of Influence of Living and Educational Conditions on Czech Children Nutrition Risk Factors
Název česky
Zkoumání vlivu životních a vzdělávacích podmínek na rizikové faktory výživy českých dětí
Autoři
HÜBELOVÁ, Dana (203 Česká republika) a Leona MUŽÍKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1., elektronické vydání. Brno, Life in Health 2019: Research and Practice. Proceedings of the International Conference held on 5–6 September 2019, od s. 57-77, 21 s. 2019
Nakladatel
Masaryk university
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00113224
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-9484-0
Klíčová slova česky
stravovací návyky; rodinné prostředí; základní škola
Klíčová slova anglicky
eating habits; family environment; primary school
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2020 13:22, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
V originále
Eating habits are influenced by many aspects, which in the case of primary school pupils, are formed primarily in the family environment. Knowledge of eating habits is essential in targeted nutritional education.The aim of the research is to specify the eating habits of pupils of selected primary schools in the South Moravian Region of the Czech Republic with regard to the characteristics and geographical location of the school they attend and their family and socio-economic profile.A deliberate selection was made of seven primary schools that represent indicator with different values (e.g. differentiation of geographical location, different size category of municipalities, different size and number of classes, use of preventive programs, different socio-economic groups, single-parent families, families of foreigners and ethnic minorities etc.). A total of 628 questionnaires from pupils aged 11 years old (5th grade pupils) and 15years old (9th grade pupils) were assessed in total. The total proportion of boys was 51.1% and girls 48.9%. Responses were evaluated according to the level of intensity of age and gender dependence and eating habit indicators (correlation coefficient and Pearson contingency coefficient).The connection between the eating habits of primary school pupils and the geographical location, the character of the housing development and the size category of the municipality in which the school is located has not been confirmed. The results show that there is avery strong relationship between the eating habits of adolescents and the characteristics of (co) pupils, and between eating habits and the influence of the family environment.It has been shown that the school, as an institution of conscious instillation of values and its school educational program, as well as anumber of preventive actions, does not play asignificant role in shaping eating habits.
Česky
Stravovací návyky jsou ovlivněny mnoha aspekty, které se u žáků základních škol formují především v rodinném prostředí. Znalost stravovacích návyků je nezbytná pro cílené nutriční vzdělávání. Cílem výzkumu je specifikovat stravovací návyky žáků vybraných základních škol v Jihomoravském kraji České republiky s ohledem na charakteristiku a geografickou polohu školy, kterou navštěvují, a jejich rodinný a sociálně-ekonomický profil. Byl proveden záměrný výběr sedmi základních škol, které představují ukazatele s různými hodnotami (např. diferenciace geografické polohy, různá velikostní kategorie obcí, různá velikost a počet tříd, použití preventivních programů, různé sociálně-ekonomické skupiny, neúplné rodiny, rodiny cizinců a etnických menšin atd.). Celkem bylo hodnoceno 628 dotazníků od žáků ve věku 11 let (žáci 5. ročníku) a 15 let (žáci 9. ročníku). Celkový podíl chlapců činil 51,1 % a dívek 48,9 %. Odpovědi byly hodnoceny podle úrovně intenzity věkové a genderové závislosti a indikátorů stravovacích návyků (korelační koeficient a Pearsonův kontingenční koeficient). Souvislost mezi stravovacími návyky žáků základních škol a geografickou polohou, charakterem rozvoje bydlení a velikostní kategorie obce, ve které se škola nachází, nebyla potvrzena. Výsledky ukazují, že existuje silný vztah mezi stravovacími návyky dospívajících a charakteristikami (spolu)žáků a mezi stravovacími návyky a vlivem rodinného prostředí. Ukázalo se, že škola jako instituce vědomého vštěpování hodnot a její školní vzdělávací program, stejně jako řada preventivních opatření, nehraje při formování stravovacích návyků významnější roli.
Návaznosti
MUNI/A/1037/2018, interní kód MU |
|