2019
Inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogů
MÁROVÁ, Ivana a Lucie KEDROŇOVÁZákladní údaje
Originální název
Inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogů
Název česky
Inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogů
Název anglicky
Inclusive Education from the teacher´s perspective
Autoři
MÁROVÁ, Ivana a Lucie KEDROŇOVÁ
Vydání
Inclusive Education from the teacher´s perspective, 2019
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Inkluzivní vzdělávání, Pedagogové,
Klíčová slova anglicky
Inclusive Education, Teachers
Změněno: 14. 3. 2020 08:18, PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
V originále
Inkluzivní vzdělávání nahlíží na individuální odlišnosti pozitivně a klade si za cíl maximální rozvíjení potenciálu každého žáka a vytváření co možná nejméně restriktivního prostředí (Tannenbergerová, 2016). Cílem prezentovaného šetření byla analýza postojů pedagogů 1. stupně základních škol vůči inkluzivnímu vzdělávání. Dále zmapování jejich zkušenosti a poznatků o inkluzivním vzdělávání a analýza možných faktory, které jejich názory a postoje k inkluzivnímu vzdělávání ovlivňují.Pro realizaci výzkumného šetření byla využita metoda kvantitativního výzkumného šetření založena na dotazníku vlastní konstrukce. Dotazník sestaven na základě analýzy odborné literatury sestával z 4 sekcí zahrnujících 38 položek, v nichž převažovala tvrzení, k nimž se pedagogové vyjadřovali na škále rozhodně souhlasím spíše ne/souhlasím a rozhodně nesouhlasím. Výzkumný vzorek sestával z 80 pedagogů vyučujících na 1.stupni běžných základních škol. Jediným kritériem záměrného výběru respondentů byla pedagogická praxe na 1. stupni základní školy. Výzkumný vzorek zahrnoval 77 žen a 3 muže.Z výsledků výzkumného šetření vyplývá převážně negativní postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Negativně se vyjadřovali respondenti nejen u výroků týkajících se konceptu inkluzivního vzdělávání, ale také u podmínek, které jsou pro vzdělávání stanoveny v českém prostředí. Přestože celkově hodnotí učitelé inkluzivní vzdělávání spíše negativně, vyjadřují souhlas s tvrzením, že inkluzivní vzdělávání učí žáky respektu a vzájemné spolupráci.
Anglicky
Inclusive education looks at individual differences positively and aims to maximise the potential of each pupil and create as little restrictive environment as possible (Tannenberger, 2016). The aim of the present research survey was to analyse the attitudes of educators of primary schools towards inclusive education. Further, their experience and knowledge of inclusive education and analysis of possible factors that affect their views and attitudes towards inclusive education were analysed. The quantitative research strategy was used for the research investigation based on a questionnaire of its own design. The questionnaire consisted of 4 sections covering 38 items, which the educators evaluated on the scale, strongly agree rather than/agree and strongly disagree. The research sample consisted of 80 teachers teaching at the primary schools. The only criterion for the deliberate selection of respondents was the pedagogical practice at primary school level. The research sample included 77 women and 3 men. The results of the research survey show a predominantly negative attitude towards inclusive education. Respondents expressed negatively not only in statements concerning the concept of inclusive education, but also for conditions laid down for education in the Czech environment. Although overall, teachers rate inclusive education rather negatively, they agree to the claim that inclusive education teaches pupils respect and mutual cooperation.