2018
One step for the teacher, a huge leap for the learners: taking off planet Textbook in classes of business English
VÁCLAVÍK, LadislavZákladní údaje
Originální název
One step for the teacher, a huge leap for the learners: taking off planet Textbook in classes of business English
Název česky
Jeden krůček pro učitele, velký skok pro učící se: jak opustit planetu Učebnici v hodinách obchodní angličtiny
Autoři
Vydání
IATEFL LASIG, Brno 2018, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky
autonomie, učebnice, blended learning, obchodní angličtina, Quizlet, Edmodo
Klíčová slova anglicky
autonomy, textbook, blended learning, business English, Quizlet, Edmodo
Změněno: 14. 3. 2020 10:48, Mgr. Ladislav Václavík, Ph.D.
V originále
Guidance-providers and routine-enhancers, textbooks might be both beneficial and pernicious. Learners, but teachers equally, could rely too much on the reassuring gravitation pull of the books regarding defined objectives and expected outcomes of the course, especially as far as the topics and vocabulary are concerned. Understandably, the result is that both students and the teacher know what subjects and language areas will be covered during the term, the educational orbit being precisely delineated with the test docks clearly in view. The course objectives, however, might be fulfilled by other means complementary to those offered by the textbook, which brings both the element of surprise and added value for the learners’ appreciation of the learning process. This contribution concerns implementation of various tools and strategies to which a teacher might resort in an effort to take some distance from the coursebook and raise awareness of learners’ autonomy in the fields of vocabulary learning, learning attitude and learning strategies. The concept of business news activities, as well as the use of ICT tools such as Quizlet and Edmodo, will be introduced and described. Finally, a brief evaluation of the procedures – both from the teacher’s and learners’ points of view – will be offered in view of outlining their possible future modifications.
Česky
Učebnice jsou dobrým sluhou, ale mohou se stát zlým pánem. Studenti a učitelé se mohou příliš spoléhat na uklidňující gravitační síly psaného slova, pokud jde o definované cíle a očekávané výsledky kurzu, zejména v oblasti slovní zásoby a jednotlivých témat kurikula. Výsledkem je, že jak studenti tak učitelé přesně vědí, jaké okruhy a jazykové oblasti budou pokryty, přičemž směr kurzu je jasně dán požadavky na ukončení formou testu. Cíle však mohou být naplněny také jinými prostředky, než je učebnice, což přináší prvek překvapení a přidanou hodnotu pro hodnocení procesu učení. Tento příspěvek se týká zavádění různých nástrojů a strategií, kterými se učitel může odchýlit od učebnice ve snaze o zvýšení povědomí o autonomii studentů v oblasti slovní zásoby, učení a strategie učení. Příspěvek představuje a popisuje aktivity (business news) a ICT nástroje (Quizlet, Edmodo) a jejich roli v tomto procesu.