k 2019

Sprachliche Diversität als (neue)Herausforderung für Schulen: eine Fallstudie

JANÍK, Miroslav, Maria GOLDBERGER a Věra JANÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Sprachliche Diversität als (neue)Herausforderung für Schulen: eine Fallstudie

Název česky

Jazyková rozmanitost jako (nová) výzva pro školy: případová studie

Název anglicky

Linguistic diversity as a (new) challenge for schools: a case study

Autoři

JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí), Maria GOLDBERGER (40 Rakousko, domácí) a Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Europabildung, 2019

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00108195

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

mnohojazyčnost;případová studie;jazyková krajina;foto-interview

Klíčová slova anglicky

multilingualism;case study;language landscape;photo interview

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2020 10:12, Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.

Anotace

V originále

Der Beitrag stellt eine Teilstudie eines Forschungsprojektes (GAČR 19-12624S) zur Erforschung der Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik dar. Im Beitrag werden Ergebnisse einer Vorstudie vorgestellt, in der wir insbesondere auf die schulische Ebene fokussieren; die Perspektive der Schüler_innen, Eltern, aber auch der Bildungspolitik (mittels Lehrpläne) wird berücksichtigt. Unser Ziel ist festzustellen, (1) welche Herausforderungen sprachliche Diversität für die Schulen darstellt und (2) welche Maßnahmen eingesetzt werden, um sich mit der sprachlichen Diversität vor Ort auseinanderzusetzen. Anhand eines komplexen methodologischen Ansatzes (Interviews mit Lehrpersonen und Schulleitungen, Analyse der schulischen Lehrpläne, Interviews mit Schüler_innen und direkte Beobachtung) werden konkrete Praktiken der Bewältigung sprachlicher Diversität an einer mehrsprachigen Schule in Brno (CZ) beschrieben, wobei das Hauptaugenmerk auf den Zielen und Quellen der jeweiligen Maßnahmen liegt sowie darauf, inwieweit diese tatsächlich zur gleichwertigen Partizipation aller Schüler_innen beitragen.

Česky

Prezentace představuje dílčí studii výzkumného projektu ohledně výzkumu mnohojazyčnosti v České republice (GAČR 19-12624S). V prezentaci jsou představeny výsledky předběžné studie, ve které se zaměřujeme na školní úroveň; přičemž zohledněna je perspektiva žáků, rodičů, ale také vzdělávací politiky (zejména ŠVP). Naším cílem bylo prozkoumat (1) jaké výzvy jazyková rozmanitost představuje pro školy a (2) jaká opatření se používají k řešení jazykové rozmanitosti. Pomocí multimodálního metodického přístupu (rozhovory s učiteli a správci škol, analýza školních programů, rozhovory se žáky a přímé pozorování) byly popsány postupy řešení jazykové rozmanitosti na vícejazyčné škole v Brně (CZ) - hlavní důraz je kladen na popis cílů a zdrojů opatření, stejně jako i rozsah, v jakém přispívají k participaci všech studentů.

Návaznosti

GA19-12624S, projekt VaV
Název: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Investor: Grantová agentura ČR, Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)