k 2019

Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich

GOLDBERGER, Maria, Miroslav JANÍK a Jinjin LU

Základní údaje

Originální název

Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich

Název česky

Cíle jazykové politiky a ideologické konflikty - srovnání

Název anglicky

Language policy goals and ideological conflicts - a comparison

Autoři

GOLDBERGER, Maria (40 Rakousko, garant, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Jinjin LU (156 Čína, domácí)

Vydání

45. Österreichische Linguistiktagung, 2019

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00108196

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

jazyková politika;ideologické konflikty;curikulum;diskurzivní analýza

Klíčová slova anglicky

language policy;ideological conflicts;curriculum;discourse analysis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2020 11:02, Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.

Anotace

V originále

Der Beitrag fokussiert auf die Identifizierung ideologischer Konflikte in curricularen Dokumenten in Bezug auf Sprachen in drei Ländern: Tschechische Republik, Österreich und China. Die Sprachenpolitik wird in unserem Beitrag aus der Perspektive der „Sprache als Ressource“ untersucht, es werden dabei vor allem die Sprachsteuerung und Sprachwahl unter möglichen Alternativen hinterfragt. Als Forschungsmethode wurde Diskursanalyse verwendet, die uns erlaubt, Konflikte in den ausgewählten curricularen Dokumenten aller drei Länder die Positionen der Sprachenpolitik gegenüber den Sprachen sichtbar zu machen. Die Ergebnisse zeigen nämlich – überraschenderweise –, dass die Sprachenpolitik in diesen drei Ländern trotz deklarierter Anerkennung von sprachlicher Diversität zur Homogenisierung des sprachlichen repertiores der Schüler/innen führt und durch klare Trennung von Sprachen und durch Definieren ihrer Funktionen soll die Verwendung von Sprachen in den Schulen kontrollierbar gemacht werden.

Česky

Prezentace byla zaměřena na identifikaci ideologických konfliktů v kurikulárních dokumentech ve vztahu k jazykům ve třech zemích: Česká republika, Rakousko a Čína. V našem příspěvku je jazyková politika zkoumána z pohledu „jazyka jako zdroje“. Zkoumá se především kontrola jazyka a výběr jazyka. Jako metoda analýzy byla použita diskurzivní analýzy, která nám umožňuje nahlédnout konflikty ve vybraných kurikulárních dokumentech všech tří zemí a jak se pozicuje jazyková politika vůči jazykům. Výsledky ukazují - překvapivě -, že jazyková politika v těchto třech zemích, navzdory deklarovanému uznání jazykové rozmanitosti, vede k homogenizaci jazykových repertoár žáků a oddělování jazyků a definování jejich funkcí k tomu, aby mohly být jazyky používány a byly kontrolovatelné.

Návaznosti

GA19-12624S, projekt VaV
Název: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Investor: Grantová agentura ČR, Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)