B 2019

Výuková komunikace

ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

Výuková komunikace

Název anglicky

Classroom Discourse

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, domácí), Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, garant, domácí), Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí), Martin MAJCÍK (203 Česká republika, domácí) a Jana NAVRÁTILOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, 175 s. 1. 2019

Nakladatel

Muni press

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00108197

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-9529-8

Klíčová slova česky

výuková komunikace

Klíčová slova anglicky

classroom discourse

Štítky

Změněno: 26. 3. 2020 08:41, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Monografie je syntézou našeho více než desetiletého zájmu o výukovou komunikaci, která se v posledních dekádách stala jedním z klíčových témat věd o vzdělávání. Současné teorie akcentují centrální úlohu komunikace ve vztahu k učení a vytváření znalostí ve třídě, důsledkem čehož je, že vzdělávací výsledky žáků začínají být připisovány kvalitě výukové komunikace. Jednoduše řečeno, pokud chceme zlepšit výsledky žáků, musíme se zabývat rolí, kterou řeč a komunikace ve školním vzdělávání sehrávají. Kniha představuje vlivné teorie, jejichž prostřednictvím bývá vysvětlován vztah mezi řečí, myšlením a učením, dále se věnuje základním charakteristikám výukové komunikaci, učitelským otázkám, žákovské angažovanosti, dialogickému vyučování coby žádoucímu komunikačnímu uspořádání, vztahům ve školní třídě a vzděláváním učitelů zaměřenému na zkvalitnění výukové komunikace ve třídách, kde tito učitelé vyučují. Čtenář v knize nalezne aktuální teorie podložené důkazy z výzkumných šetření a možné implikace pro pedagogickou praxi.

Anglicky

The monograph is a synthesis of our more than a ten-year interest in classroom discourse, which has become one of the critical topics of the educational sciences in recent decades. Contemporary theories emphasize the central role of communication in relation to learning and knowledge construction in the classroom, with the result that pupils' learning outcomes are beginning to be ascribed to the quality of classroom discourse. If we want to improve students’ performance, we need to look at the role that speech and communication play in school education. The book introduces influential theories through which the relationship between speech, thinking and learning is explained, as well as the basic characteristics of teaching communication, teaching issues, pupil engagement, dialogue teaching as a desirable communication structure, classroom relations and teacher education to improve teaching communication. The reader will find current theories supported by evidence from research and possible implications for educational practice.

Návaznosti

GA17-03643S, projekt VaV
Název: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků