s 2019

Supporting Disadvantaged Multilingual Families in Using Their Own Resources in Education

OBROVSKÁ, Jana; Kateřina SIDIROPULU JANKŮ a Karel PANČOCHA

Základní údaje

Originální název

Supporting Disadvantaged Multilingual Families in Using Their Own Resources in Education

Název česky

Podpora znevýhodněných vícejazyčných rodin v užití jejich vlastních zdrojů ve vzdělávání

Autoři

OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí); Kateřina SIDIROPULU JANKŮ (203 Česká republika, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Praha, Orbis Scholae, 2019, 13 (3), od s. 5-8, 4 s. 2019

Nakladatel

Karolinum

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00113361

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISSN

Klíčová slova česky

Sociální znevýhodnění; rodičovství; vícejazyčné rodiny; vzdělávání

Klíčová slova anglicky

Social disadvantage; parenting; multilingual families; education

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 9. 7. 2020 08:01, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

For decades, researchers, policy makers and education practitioners have been trying to eliminate inequality in education throughout the stages of education and across the globe. The research so far proves that the early stages of development are crucial and that it is never too soon to start with support and interventions. Nevertheless, the younger the child, the more conflicting with the domestic environment the interventions may appear. Therefore, it is becoming crucial to understand the cultural background on the side of the families in order to set up successful mechanisms that might help to fill the education gaps, ideally engaging the caretakers themselves in taking effective action. At the same time, the school-attending children of these days are now, at least in Europe, fully digitalized from the moment of their birth, so it is only natural to consider virtual learning environments as an essential part of the education innovations that might help tackle social inequalities. However, digitalization is not an automatic solution to educational inequalities: it may be quite the contrary if the social and cultural background of its users is not treated with proper regard.

Návaznosti

727069, interní kód MU
Název: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Akronym: ISOTIS)
Investor: Evropská unie, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)