D 2019

Harry Potter : The Boy Whose Story We Have Always Heard

KRAJNÍK, Filip

Základní údaje

Originální název

Harry Potter : The Boy Whose Story We Have Always Heard

Název česky

Harry Potter : Chlapec, jehož příběh jsme vždy slýchávali

Autoři

KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opava, Silesian Studies in English 2018 : Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies (6th-7th September 2018), od s. 108-115, 8 s. 2019

Nakladatel

Silesian University in Opava

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00113528

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7510-398-7

UT WoS

000658853200013

Klíčová slova česky

J. K. Rowlingová; Harry Potter; dětská literatura; archetypální kritika; Jordan B. Peterson; Maps of Meaning; metamýtus

Klíčová slova anglicky

J. K. Rowling; Harry Potter; children’s literature; myth criticism; Jordan B. Peterson; Maps of Meaning; meta-myth

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 7. 2021 10:21, PhDr. Filip Krajník, Ph.D.

Anotace

V originále

The present paper attempts to establish the reason behind the enormous popularity of the Harry Potter series – a topic which has been abundantly commented on in recent years by both experts in the fields of literature and culture, as well as professionals from the publishing industry, although with no clear consensus. Employing the concept of myth as an essentially psychological phenomenon, as presented by the Canadian psychologist Jordan B. Peterson is his Maps of Meaning (1999), the article argues both that Harry Potter is a fundamentally mythological story which strongly resonates with basic human experience of the world and that it is J. K. Rowling’s adherence to archetypal story-patterns, rather than her originality, that makes her series for readers so easy to relate to.

Návaznosti

MUNI/A/1396/2018, interní kód MU
Název: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments (Akronym: RCE)
Investor: Masarykova univerzita, Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty