KRAJNÍK, Filip. Harry Potter : The Boy Whose Story We Have Always Heard. In Crhová, Marie; Weiss, Michaela. Silesian Studies in English 2018 : Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies (6th-7th September 2018). Opava: Silesian University in Opava, 2019, s. 108-115. ISBN 978-80-7510-398-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Harry Potter : The Boy Whose Story We Have Always Heard
Název česky Harry Potter : Chlapec, jehož příběh jsme vždy slýchávali
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opava, Silesian Studies in English 2018 : Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies (6th-7th September 2018), od s. 108-115, 8 s. 2019.
Nakladatel Silesian University in Opava
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00113528
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7510-398-7
UT WoS 000658853200013
Klíčová slova česky J. K. Rowlingová; Harry Potter; dětská literatura; archetypální kritika; Jordan B. Peterson; Maps of Meaning; metamýtus
Klíčová slova anglicky J. K. Rowling; Harry Potter; children’s literature; myth criticism; Jordan B. Peterson; Maps of Meaning; meta-myth
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Filip Krajník, Ph.D., učo 74722. Změněno: 1. 7. 2021 10:21.
Anotace
The present paper attempts to establish the reason behind the enormous popularity of the Harry Potter series – a topic which has been abundantly commented on in recent years by both experts in the fields of literature and culture, as well as professionals from the publishing industry, although with no clear consensus. Employing the concept of myth as an essentially psychological phenomenon, as presented by the Canadian psychologist Jordan B. Peterson is his Maps of Meaning (1999), the article argues both that Harry Potter is a fundamentally mythological story which strongly resonates with basic human experience of the world and that it is J. K. Rowling’s adherence to archetypal story-patterns, rather than her originality, that makes her series for readers so easy to relate to.
Návaznosti
MUNI/A/1396/2018, interní kód MUNázev: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments (Akronym: RCE)
Investor: Masarykova univerzita, Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 17. 8. 2024 21:23